Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Combineren Ontruiming type A en B

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 22
    #1660 |

Is een combinatie van luidalarm A (gesproken woord met luidalarm) en type B (slowwhoops) toegestaan?
    Het zijn 2 apart benoemde vormen in NEN2575. Ik kan niet direct terug vinden dat combineren toegestaan is.
    Op blz 10 punt 5.2.1. staat volgens mij dat het niet mogelijk is.
    En als het wel wordt toegepast moet je dan bv ook 2 ontruimingspanelen toepassen? En hoe genereer je dan totaal alarm?
    Dan wordt het volgens mij wel een ge-hobby om het goed werkend te krijgen.
    Graag jullie reacties.

Mvgr Djeepman 8)

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Is een combinatie van luidalarm A (gesproken woord met luidalarm) en type B (slowwhoops) toegestaan?
    Het zijn 2 apart benoemde vormen in NEN2575. Ik kan niet direct terug vinden dat combineren toegestaan is.
    Op blz 10 punt 5.2.1. staat volgens mij dat het niet mogelijk is.
    En als het wel wordt toegepast moet je dan bv ook 2 ontruimingspanelen toepassen? En hoe genereer je dan totaal alarm?
    Dan wordt het volgens mij wel een ge-hobby om het goed werkend te krijgen.
    Graag jullie reacties.

Mvgr Djeepman 8)

Het combineren van type A en B IN DEZELFDE RUIMTE/BOUWDEEL/BOUWDEEL lijkt met niet wenselijk, je kan de gesproken tekst niet verstaan met die loeiende slowwhoops op de achtergrond. Daar komt bij dat het nogal kostenverhogend werkt om twee installaties aan te brengen terwijl met één kan worden volstaan. Ik denk echter dat je dit niet bedoeld.
    Stel je voor een gebouw met een aantal verdiepingen waarbij op de begane grond een bijeenkomstfunctie is gesitueerd, bijvoorbeeld een theater of bioscoop met zalen waarin gezamenlijk meer dan 1000 personen in kunnen zijn. Stel dat op de verdieping(en) diverse winkels of kantoren zijn gevestigd. Alles bouwkundig voor elkaar mbt compartimentering en vluchten. Voor de begane grond is type A noodzakelijk, voor de verdieping niet. Dit is een voorbeeld waarbij je twee soorten installaties kunt tegenkomen (binnen een gebouw/op zelfde bodemoppervlakte)
    Voor dit soort installaties moet natuurlijk mbt het ontruimingspaneel, uitgaande van meerdere ontruimingszones/alarmeringszones, flink over nagedacht worden, maar technisch prima uit te voeren.

J. Nieuwland

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Het combineren van ontruiming type A en B wordt toegepast binnen één gebouw met meerdere gebruiksfuncties. Zoals mijnheer Nieuwland al opmerkt niet binnen het zelfde bouwdeel, maar wel in bouwdelen met verschillende functies. Bij het Nederland Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum is dit toegepast. Het kantoor en depot deel is voorzien van een type B installatie, het museum van een type A. Het ontruimingspaneel is door een panelenbouwer gemaakt, met daarin de componenten voor beide installaties. Totaal alarm wordt met één dubbelpolige schakelaar gegenereerd.

Groeten Mippie

djeepman
    Bijdrager
    Post count: 22

Bedankt voor de reacties. Wat ik vermoede is dus ook zo.
    Blijft wel een vreemde gewaarwording, indien de gebruiksfuncties verschillend zijn en bij de een hoor je als "buurman" gesproken woord en bij de ander slowwhoop.

Mvgr Djeepman

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Bedankt voor de reacties. Wat ik vermoede is dus ook zo.
    Blijft wel een vreemde gewaarwording, indien de gebruiksfuncties verschillend zijn en bij de een hoor je als "buurman" gesproken woord en bij de ander slowwhoop.

Mvgr Djeepman

Met de alarmerings/ontruimingszone indeling is het de bedoeling dat het geluid zoveel mogelijk binnen de zone blijft, daarnaast geeft een type A installatie ook een slowwhoopsignaal, echter afgewisseld met tekst.

J. Nieuwland

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.