Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig CO vergiftiging ten gevolge van verkeerd geinstalleerde CV-ketel

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 174
    #2916 |

Begin januari van dit jaar zwengelde ik koolmonoxide aan als de mogelijke sluipmoordenaar. Een bijzondere discussie volgde. Vandaag het nieuwsitem van de dag.

Slechte installateurs
    Door slechte installatie van verwarmingsapparatuur kunnen ook moderne ketels koolmonoxide lekken. Volgens voorzitter Tjibbe Joustra van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vallen er jaarlijks gemiddeld 100 gewonden en tien doden door koolmonoxidevergiftiging in Nederland. De OVV is een onderzoek begonnen naar de situatie.

Vorig jaar zijn er 83 slachtoffers gevallen door koolmonoxide. In 2012 welgeteld 73 personen. Het aantal slachtoffers stijgt dus!

CO-detectie zou standaard moeten zijn in een woning is mijn stelling!

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Ik heb stadsverwarming.

Betere isolatie en slechte ventilatie, in combinatie met gebrek aan onderhoud is het probleem.

Ik stel voor het probleem bij de bron aan te pakken, zinniger dan detectie.

marcel van opdam
    Bijdrager

Beste Kruislijst,

Stel ook meteen voor het probleem brand bij de bron aan te pakken dan is branddetectie ook niet meer nodig.
    Als je over pakweg 10 jaar de bron hebt aangepakt zijn we bijna 1000 slachtoffers verder.
    Een melder voor een paar tientjes lijkt mij zinniger voor de korte termijn.

Prettige dag verder.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Volgens een persbericht in de krant van vandaag lees ik dat er jaarlijks gemiddeld tien doden en honderd gewonden als gevolg van koolmonoxidevergiftiging vallen.
    Op dit moment dient een strafzaak in Assen tegen twee bedrijven die worden aangeklaagd voor dood door schuld.
    [attachment=0]DVHN-20141104-DW01002004.pdf[/attachment]

Bijgaand het persbericht van vandaag als vervolg op het bericht van gisteren.
    [attachment=0]DVHN-20141105-DW01002004.pdf[/attachment]

J. Nieuwland
    DVHN-20141104-DW01002004.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    marcel van opdam
    Bijdrager

Deze zaak geeft duidelijk aan wat de ernst is van het probleem. Waarom toch zo een weerstand tegen een eenvoudige CO-melder van twee tientjes?

Oh ja … ik had eigenlijk de cijfers van onze Lector Hagen verwacht.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Deze zaak geeft duidelijk aan wat de ernst is van het probleem. Waarom toch zo een weerstand tegen een eenvoudige CO-melder van twee tientjes?

Een probleem moet je bij de bron aanpakken en niet het probleem laten en hopen dat een meldertje werkt (ook naar 10 jaar?).

Ook nog een risico dan mensen nog minder onderhoud gaan uitvoeren ‘ik heb toch een melder die mij wakker maakt’. Als dat ding afgaat laat ik wel een monteur komen….

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Laten we wel even in de gaten houden dat dat persbericht gaat over foutief geinstalleerde ketels, en het gevaar van CO wat ontstaat door die foutieve installatie. Uiteraard ook een probleem, maar niet het probleem waarover deze thread gaat, slachtoffers ten gevolge van de CO productie bij een brand. Ik heb dit nieuwe onderwerp dan ook afgesplitst in een nieuwe discussiethread.

marcel van opdam
    Bijdrager

Ditmaal ben ik het niet helemaal met je eens beste Joachim. Wat mij betreft had je het niet hoeven te splitsen.

Het was Lector Hagen die, in kader van de kille cijfers, schreef dat is geconstateerd dat enkele slachtoffers geen vluchtpoging hadden ondernomen gezien de situatie waarin zij waren aangetroffen. Waarop ik de vraag stelde dat wellicht CO de sluikmoordenaar zou kunnen zijn. Dat in al die gevallen de brandoorzaak een foutief geïnstalleerde CV-ketel was is helemaal niet aan de orde geweest. Je conclusie is wellicht correct maar voorbarig. Een typische vooronderstelling.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Mag je vinden, maar toon dat dan maar aan in plaats van anderen te verwachten dat ze dat voor je gaan doen.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.