Brandpreventieforum Forums Bouw Checklist Bouwbesluit

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 17
    #1090 |

Hallo,

Heeft iemand misschien een handige checklist om als controle te gebruiken voor toetsing van een plan aan het Bouwbesluit?
    Zou handig zijn….

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Daar zijn inderdaad wel programma’s voor, door zaken als gebruiksfunctie, aantal m2’s enz. aan te geven worden de artikelen die van toepassing (kunnen) zijn er automatisch uitgefilterd. Voor zover ik weet zijn die echter niet gratis (tenzij je een illegale dan wel proefversie gebruikt). En om de reactie even ‘compleet’ te maken, ik zou eerlijk gezegd niet weten welke firma’s dergelijke software regelen. Heb in mijn studietijd wel eens zo’n programmaatje gehad, maar dat was ook zo’n illeg…. eeh STUDENTEN-versie :wink: :bwt:

brandoverslag
    Bijdrager
    Post count: 5

hallo,

ik heb een exel-bestand voor het toetsen van nieuwbouw.
    je kunt de gebruiksfunctie aangeven en dan kun je zien welke artikelen van toepassing zijn en welke niet.

misschien heb je er wat aan.

[mod=Emiel van Rossum]Niet werkende bijlage verwijderd.[/mod]

gerwin
    Bijdrager
    Post count: 17

Hallo brandoverslag.
    Mooi xls-bestand, maar helaas leeg.
    Misschien versturen per mail?

leon
    Bijdrager

Hallo brandoverslag.
    Mooi xls-bestand, maar helaas leeg.
    Misschien versturen per mail?

Of nog een keer proberen te uploaden :roll: Ik krijg na het downloaden de melding ‘kan het bestand niet lezen’. Ben wel benieuwd of dat in de praktijk een beetje handig werkt.

brandoverslag
    Bijdrager
    Post count: 5

Hallo,

Ik probeer nog maals het bestand te uploaden.
    Hopelijk lukt het nu wel
    Toetsingsprotocol BB2003.xls

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    leon
    Bijdrager

Deze doet het wel. Ziet er handig uit! Vraag ik me alleen af: waar staan die afkortingen voor? (T – NT – R – NR – V – VN)

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Deze doet het wel. Ziet er handig uit! Vraag ik me alleen af: waar staan die afkortingen voor? (T – NT – R – NR – V – VN)

[*]Van toepassing[/*:m]
      [*]Niet van toepassing[/*:m]
      [*]Relevant[/*:m]
      [*]Niet relevant[/*:m]
      [*]Voldoet[/*:m]
      [*]Voldoet niet[/*:m][/list:u]
    leon
    Bijdrager

[*]Van toepassing[/*:m]
      [*]Niet van toepassing[/*:m]
      [*]Relevant[/*:m]
      [*]Niet relevant[/*:m]
      [*]Voldoet[/*:m]
      [*]Voldoet niet[/*:m][/list:u]

:oops: Hmm dat had ik achteraf ook nog wel zelf kunnen bedenken…

y0ze
    Bijdrager
    Post count: 9

Mooi bestandje.

Waarom begin je met 2.13 terwijl je later weer terug gaat naar 2.2?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

als je op deze wijze door de checklist heen gaat weet je telkens meer hoe het e.e.a in elkaar zit.
    het is een soort van logische volgorde waarop je het gemakkelijkst een gebouw toetst.
    (ooit vertelt op de cursus HBM-preventiebij het Nibra)

cu,
    Loe

roy
    Bijdrager
    Post count: 24

dit is een erg handige checklist! Mijn dank aan de maker voor de enorme inspanning!

Gezien deze checklist gedateerd is, er wordt nog de bouwverordening in genoemd, is mijn vraag of hier een recentere versie van is?

Gr. roy en alvast bedankt!

annegreeth nijhof
    Bijdrager
    Post count: 34

Een soortgelijke checklist gebruik ik al regelmatig, als je er eenmaal in zit is het zeer handig en overzichtelijk. Nu moet ik voor mensen die het bouwbesluit minder goed kennen een checklist opstellen. Ga er vanuit dat ze niet weten wanneer er sprake is van 20, 30 of 60 min. WBDBO en welke materialen waar wel/niet toegepast mogen worden.

Collega’s brachten me op het idee om een bestaande plattegrond van een woongebouw te gaan vullen met deze eisen. Dus aangeven wat een SubBC is, welke wanden welke weerstand moeten hebben, of deuren zelfsluitend moeten zijn en bijvoorbeeld wat voor andere materialen waar precies toegepast mogen/kunnen worden.

Omdat ik het wiel niet opnieuw wil uitvinden heb ik de vraag of er al zoiets bestaat. Heeft iemand enig idee? Of andere tips?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.