Brandpreventieforum Forums Simulatie programmas CFD voor andere gebruiksfunctie dan garage

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 52
    #72 |

Een CFD-berekening voor een afvalverwerkingshal baseren op de NEN 6098. Kan dat?
    Is deze NEN niet (zoals de voorpagina ervan doet vermoeden) alleen van toepassing op parkeergarages?
    Waar moet de berekening voor deze hal anders op gebaseerd zijn?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

NEN 6098.

In de NEN 6098 staan best goede uitgangspunten waaraan berekeningen dienen te voldoen (algemene uitgangspunten). Wel is het aan de opsteller aan te tonen dat de gekozen uitgangspunten correct zijn voor deze situatie.

De input gegevens zoals brandvermogens zal je toch moeten bepalen.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Waarom wil je in die hal een CFD berekening gaan uitvoeren? Omschrijf de situatie eens. Wanneer je het over iets anders dan stuwventilatie hebt, kun je wellicht toe met een veel simpelere vultijd-berekening.

brandpreventist
    Bijdrager
    Post count: 52

Waarom wil je in die hal een CFD berekening gaan uitvoeren? Omschrijf de situatie eens. Wanneer je het over iets anders dan stuwventilatie hebt, kun je wellicht toe met een veel simpelere vultijd-berekening.

De berekening dient om aan te tonen dat een 40m hoge hal waarin afval wordt opgeslagen voordat het de verbrandingsoven in gaat, geen rookschotten hoeft te hebben voor de (reeds aanwezige) RWA-installatie.
    Men wil aangetonen dat met de natuurlijk af- en aanvoer en de huidige luiken een gelijkwaardig effect wordt behaald.
    Daarbij wordt dus gekeken naar bijlage de NEN 6098:2012.
    Aangezien die NEN specifiek over parkeergarages gaat, vraag ik me dus af of die Bijlage B ook toegepast kan worden in deze situatie.

Hopelijk heb ik e.e.a. wat kunnen verduidelijken voor je.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Waarom gebruik je dan niet gewoon een vultijdmodel berekening? geen reden om met CFD in de weer te gaan lijkt mij, wanneer je duidelijke aan/afvoer van lucht hebt en een enkele ruimte.

Wat ik wel wat vreemd vindt, is hoe die RWA er dan ooit in is gekomen, wanneer niet duidelijk is of het ding zijn functie behoorlijk vervult. En dan nog is de vraag niet beantwoord waarom die RWA er in eerste instantie in is gezet… is dat om aan een bepaalde gelijkwaardigheid te voldoen? Of is het, gezien het gebruik van de hal, een voorziening om ophoping van schadelijke/explosieve gassen te voorkomen, heeft het in die zin weinig met brandpreventie te maken?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.