7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950
    #758 |

Ik wil even pijlen welke CFD software word gebruikt voor brandsimulaties. Er zijn erg veen CFD packetten, maar ik weet niet of ze allemaal voor brandsimulaties geschikt zijn.
    Ik weet dat de volgende er in ieder geval voor gebruikt worden:

[*]FDS[/*:m]
      [*]Phoenics[/*:m][/list:u]

Werken jullie met andere packetten of hebben jullie berekeningen van andere packetten ter beoordeling gehad?

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Ik heb nog niet gekeken of het iets is maar dit kwam ik in google tegen: http://www.cfd-online.com/Wiki/Main_Page

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder

Ik heb nog niet gekeken of het iets is maar dit kwam ik in google tegen: http://www.cfd-online.com/Wiki/Main_Page

Dit is opzich wel een heel interesante pagina, maar brandsimulaties is maar 1 van de vele toepassingen van CFD. Ik vraag mij alleen af welke CFD programma’s in de praktijk voor brandsimulaties gebruikt worden.

Bij FDS is het makkelijk, dat is zover ik weet speciaal gemaakt voor brandsimulaties, hier kun je ook een branduitbreiding aangeven, terwijl bijvoorbeeld phoenics alleen met een stationaire brand rekend.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder

Ik heb zelf een antwoord gevonden. In het rapport staalkaart adviesbureau’s van NIFV zit een grafiek met de meest gebruikte CFD programma’s

Zie afbeelding in de bijlage.
    simulatie-programmas.JPG

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

@emiel

Kleurenplaatjes-teken-programma’s.

Dat zijn het als je niet weet wat je erin stopt. Het is niet zozeer het pakket als wel de input. Ook met pakketten die niet speciaal voor brand ontwikkeld zijn, kun je toch zinvolle gegevens krijgen. Alles hangt af van wat je er als input instopt. Kijk ook een op de site van Efectis mbt een artikel van tony lemaire over CFD:

http://efectis.com/nl/Downloads/CFD%20H … dschap.pdf

Overigens is het onderzoek van NIFV waarna je verwijst verre van volledig en compleet. Ik denk dat veel zit in de tijd die genomen is en de vragen die gesteld zijn aan de bureau’s.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

In het land van blinden…….

BTW is ansys al een poosje phoenics (moet je natuurlijk wel weten als je een overzicht maakt) of is het papiervulling?

vluchtsimulatie is ook niet per definitie aan te merken als CFD software. Al kan je (zeker met exodus) mooie kleurplaten maken.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

BTW is ansys al een poosje phoenics .

een detail, maar het is samengegaan met fluent, niet met phoenics.

It burns us, preciousssss !!!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.