Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s certificering sprinkler en brandmeldinstallatie.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 24
    #2106 |

Een bouwwerk ( overige industrie functie) van 72.000 m2 is verdeeld in 6 BC’s.
    Gezien de grote brandcompartimenten (beheersbaarheid van brand) is er een sprinkler aangebracht met doormelding naar de RAC. Deze wordt netjes jaarlijk gecertificeerd.

Conform het gebruiksbesluit moeten dit bouwwerk zijn voorzienvan een nieut automatische brandmeldinstallatie.
    Echter er is er voor gekozen om in elk BC twee niet automatische bmi’s te plaatsen. Deze 12 bmi’s zijn gekoppeld aan de sprinkler. (die doormeld naar de rac)

Nu blijkt dat de BMI’s niet zijn gecertificeerd. Mijn inziens moeten deze BMI’s ook gecertificeerd zijn gezien ze deel uitmaken van de doormelding.

nu heb ik de volgende vragen;
    1. kan de sprinkler wel gecertificeerd zijn/worden wanneer de bmi’s dit niet zijn terwijl ze hier wel deel van uitmaken (ze melden immers in direct door naar de brandweer) ?
    2. mag ik de bmi’s loskoppelen van de sprinkler installatie?

alvast bedankt voor jullie reactie’s
    gr. Roy

leon rijsdijk
    Bijdrager
    Post count: 48

Als er op een gecertificeerd systeem een systeem van derden doormeld zal ook dit systeem gecertificeerd moeten zijn omdat het nu onderdeel uitmaakt van jouw installatie b.v een blusgassysteem gecertificeerd en geeist meld door op een sprinkler en via dit systeem naar een rac in dit geval zal ook de sprinkler gecertificeerd moeten zijn (onlangs meegemaakt met r2b).
    Daarbij komt dat deze BMI’s nu ook nog eens een doormelding naar het OMS hebben en daarvan uit worden er ook diverse eisen gesteld (certificaat) omtrent de betrouwbaarheid van de bmi.
    Kortom beide systemen moeten gecertificeerd zijn.
    Wat betreft het loskoppelen als het goed is staat er in het bouwbesluit of er voor deze bmi een doormelding verplicht is naar de rac(weet ik niet uit mijn hoofd) indien deze verplicht is zou je kunnen denken om deze direct op de kiezer als aparte crit kunnen laten melden echter in praktijk gebeurt het vaak via sprinkler.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.