Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Certificering ontruimingsinstallatie

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #2702 |

Goededag allen,

In het volgens het nieuwe bouwbesluit nu verplicht om een ontruimingsinstallatie te certificeren indien een gecertificeerde BMI is geeist? Voor bestaande geeiste en gecertificeerde BMI en daar bij horende ontruimingsinstallatie zou een overgangsregeling tot 1-1-2015 gelden, maar ik kan dit verder nergens vinden.
    Ik heb namelijk een gecertificeerde BMI met daaraan een ontruimingsinstallatie. Beide zijn in 2004 aangelegd. BMI is in 2010 gecertificeerd volgens regeling brandmeldinstallaties 2002.

Alvast bedankt voor uwwe tijd.

Gr Ron

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Het overgangsrecht staat beschreven in artikel 9.2 lid 6. Indien er een geldig productcertificaat conform de Regeling Brandmeldinstallaties 2002 is afgegeven, kan dit als gelijkwaardig aan een Inspectiecertificaat worden gezien. Voor ontruimingsalarminstallaties was tot de komst van het Bouw Besluit 2012een certificeringsregeling voorhanden. Dus strikt gezien moet de ontruimingsalarminstallatie conform de CCV regeling worden gecertificeerd.

Overigens lijkt het, als ik de post lees, dat de brandmeldinstallatie in 2010 gecertificeerd is, en daarna niet meer. De geldigheid van een certificaat is één jaar.

X never ever marks the spot

ronr
    Bijdrager

Hallo Kruisje,

De BMI is vanaf 2010 gecertificeerd, dus hij wordt gewoon elk jaar gecontroleerd. Zoals ik het dus begrijp dien ik de ontruimingsinstallatie per 1-1-2015 te certificeren volgens de CVV regeling.

Bedankt vor je reactie.

Gr Ron

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Zoals ik het dus begrijp dien ik de ontruimingsinstallatie per 1-1-2015 te certificeren volgens de CVV regeling.

Nee, voor de BMI is er een overgangsregeling van CCV BMI 2002 regeling (product certificaat) naar CCV inspectie certificaat.

Omdat er voor de OAI nooit een product certificaat regeling was is er geen overgangstermijn van toepassing en zou je nu per direct moeten beschikken over een inspectiecertificaat

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Zoals ik het dus begrijp dien ik de ontruimingsinstallatie per 1-1-2015 te certificeren volgens de CVV regeling.

Nee, voor de BMI is er een overgangsregeling van CCV BMI 2002 regeling (product certificaat) naar CCV inspectie certificaat.

Omdat er voor de OAI nooit een product certificaat regeling was is er geen overgangstermijn van toepassing en zou je nu per direct moeten beschikken over een inspectiecertificaat

Vorige reactie even vlug het net op geslingerd, dan vergeet je wel eens wat. In dit geval de woorden "per direct" tussen de woorden "ontruimingsalarminstallatie" en "conform" :roll:. Gelukkig heeft mijn naamgenoot dit rechtgezet met zijn reactie.

Er is nog wel één mits: het certificeren van de ontruimingsalarminstallatie is alleen van toepassing als een Inspectiecertificaat voor de brandmeldinstallatie vereist is.

X never ever marks the spot

ronr
    Bijdrager

HA Kruisje, kruisje :-)

Bedankt voor de info, voor de brandmeldinstallatie is een inspectiecertificaat verplicht en dus dien ik ook de ontruiming te gaan certificeren.
    Heb ik weer een klusje:-)

Gr Ron

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

En….?…..
    Is er al iemand die een certificaat heeft verstrekt op een OAI?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.