Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie certificering brandmeldinstallatie

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 138
    #2838 |

Voor certificering van brandmeldinstallaties gebruiken we nu nog de regeling van 2002. Als het goed is gaan we straks per 1 januari 2015 de regeling van 2011 gebruiken om brandmeldinstallaties te certificeren.
    Nu hadden we laatst een vertegenwoordiger op bezoek die aangaf dat vanaf 2015 projecties van brandmeldinstallaties alleen nog maar door de projecteringsdeskundige (PD) mag worden gedaan en dat deze projectering door een tweede PD’er moet worden nagegaan. Dus moet een bedrijf voortaan minimaal 2 PD’ers in dienst hebben.

Alleen gaf hij ook aan dat dit ook voor adviesbureaus ging gelden. Leek mij toch vreemd, aangezien de projectie in besteksstukken alleen dient voor prijsvorming, niet voor het certificeringstraject.

Heeft iemand anders zulk soort berichten ook al gekregen? (gaat mij om het tweede gedeelte , eerste gedeelte komt uit de certificeringsregeling 2011)

kruislijst
    Participant
    Post count: 1128

Een bestek schrijven o.i.d. maakt geen onderdeel uit van certificering van de installatie.

Iedereen mag een bestek schrijven. Hier is geen PD-er voor nodig. Wel is het verstandig om voldoende kennis in huis te hebben en een deskundige collega die meeleest, maar dat is geen vereiste vanuit de CCV regeling.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Participant
    Post count: 169

Klok en klepel. Ben erg benieuwd van wat voor soort bedrijf de vertegenwoordiger was (leverancier, branddetectiebedrijf..).

Overigens is het certificeren van installaties conform de Regeling Brandmeldinstallaties 2011 geen verplichting. De markt is in afwachting van de ontwikkelingen op dit gebied.

X never ever marks the spot

marcel van opdam
    Participant
    Post count: 174

Ik zou willen zeggen: "Laten we hopen dat het bericht waar zou zijn!"

Dan zou het kaf van het koren misschien eens gescheiden worden. Er zijn tal van adviesbureau’s die menen ook verstand van zaken te hebben van brandmeldinstallaties etc. Spreekt je ze aan op datgene dan is opeens hun gedachtegoed indicatief zoals laatst iemand tegen mij zei.

Met name aan de industriële kant van ons werkgebied waar o.a. de HACCP-norm van kracht is, de levensmiddelen industrie, zijn er weinig adviseurs die echt know-how hebben. Bijvoorbeeld een puntmelder in een vriestunnel bij -60 C. Zomaar een voorbeeld. Zuren, basen, logen, weekmakers, condens, damp, emc-velden etc. etc. het is ook niet niks.

En niet te vergeten de zin en onzin bestekken als het gaat om de beveiliging van Atex-omgevingen. Vlamdetectie in zone 0 waar een vonkie door bijvoorbeeld het dragen van verkeerde schoenzolen al goed is voor de totale vernietiging van het bedrijvenpark.

Zoals in het spotje van T-mobile en Ali B ——- IK BEN VOOR !!

j. nieuwland
    Participant
    Post count: 801

In navolging van de "klok en klepel" zou ik op Marcel zijn reactie willen zeggen : "knuppel in hoenderhok"

Raadgevende…….blijken ook vaak raadvragende……
    Wie de schoen past trekke hem aan. :wink:

J. Nieuwland

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Participant
    Post count: 169

Inderdaad een knuppel, maar wel één die ik een heel klein beetje kan begrijpen. Maar als je merkt dat de adviseur geen kennis van zaken heeft, komt je eigen meerwaarde al snel om de hoek kijken lijkt mij. Het lijkt mij toch dat je met jouw "ervaring" de eindgebruiker toch wel kan aantonen dat de keuzes die het advies bureau in een dergelijk geval heeft gemaakt niet de juiste zijn.

X never ever marks the spot

j. nieuwland
    Participant
    Post count: 801

Inderdaad een knuppel, maar wel één die ik een heel klein beetje kan begrijpen. Maar als je merkt dat de adviseur geen kennis van zaken heeft, komt je eigen meerwaarde al snel om de hoek kijken lijkt mij. Het lijkt mij toch dat je met jouw "ervaring" de eindgebruiker toch wel kan aantonen dat de keuzes die het advies bureau in een dergelijk geval heeft gemaakt niet de juiste zijn.

In de praktijk werkt het vaak toch niet zo. De adviseur is/wordt duur betaald en zal er dus toch wel verstand van hebben….. de branddetectiebedrijven "adviseren met commerciële achtergrond" en wordt dus wantrouwend onder de loep gelegd.

J. Nieuwland

marcel van opdam
    Participant
    Post count: 174

Het is precies zoals collega Nieuwland het stelt.

Meldertjes ophangen in een standaardruimte daar hebben we allemaal verstand van. Maar komt het echt aan op know-how dan is er nog een lange weg te gaan als het gaat om echte deskundigheid.

Overigens is PD zijn nog geen garantie dat je de vakbekwaamheid bezit voor alle situaties die je tegen kan komen.

Wie van u heeft bijvoorbeeld verstand van het projecteren van lineaire thermische detectie met het keurmerk volgens de EN54-22. Het hoofdstuk wat volgens de NEN2535:2009 al 4 jaar en een beetje in voorbereiding zou zijn. En hoe gaan inspectie-instellingen hier mee om?

Kom maar op met het keurmerk voor adviseurs … IK BEN VOOR

hans de jong
    Participant

De vertegenwoordiging waar ik in de eerste mail naar verwees, is iemand van een leverancier.
    Verder vind ik wel interessant hoe een vraag over certificering langzamerhand gaat over een keurmerk voor adviseurs.

Ik zou me eerder zorgen maken over wie straks een PvE gaat schrijven, als de regeling van 2011 wordt gehanteerd. Want de eisen die waren geformuleerd voor een PvE opsteller, zijn er niet meer.

Verder geeft een keurmerk ook geen garantie. Veel installatiebedrijven hebben opgeleide mensen in dienst. Maar als ik zie wat de restpunten soms zijn die door een inspectie instelling worden geconstateerd, zet ik daar mijn vraagtekens ook wel eens bij.

–kruisje–
    Participant
    Post count: 665

Ik zou me eerder zorgen maken over wie straks een PvE gaat schrijven, als de regeling van 2011 wordt gehanteerd. Want de eisen die waren geformuleerd voor een PvE opsteller, zijn er niet meer.

Daarom werkt het CCV ook aan een erkenningsregeling voor UPD/PvE opstellers.

hans de jong
    Participant

Als ik zie dat de regeling uit 2011 is en deze in 2015 in gaat. Heb ik er weinig vertrouwen in dat de erkenningsregeling voor 2015 er doorheen is.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.