5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #2691 |

Hallo,

Sinds kort ben ik bij mijn bedrijf beheerder van de BMC. Ik heb het volgende probleem.
    We zijn bezig om een nieuw bedrijfspand te huren. Deze volledig opnieuw in te richten en de BMC te certificeren.
    In het pand staat een BMC maar deze is niet gecertificeerd. Wij zouden deze installatie graag gecertificeerd zien worden
    Wat zijn de aandachtspunten waar ik op moet letten om te zorgen dat de BMC wordt gecertificeerd?

Dank voor de antwoorden

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Is certificeren wel nodig? Kijk eens in bijlage I van het Bouwbesluit.
    Hou er rekening mee dat alles (technisch, organisatorisch en administratief) in orde moet zijn.
    Ik zou contact opnemen met het branddetectie bedrijf, zij kunnen je alles vertellen over wat er nodig is.

kroon295
    Bijdrager
    Post count: 2

Het certificeren volgens de huidige regelgeving hoeft niet perse via een branddetectie bedrijf. Bouwbesluit 2012 stuurt via artikel 6.20 en bijlage met o.a. bijlage 1 aan of je een certificaat moet hebben. En als je dan een certificaat moet hebben kan een geaccrediteerde inspectie instelling een inspectie certificaat afgeven. Natuurlijk wel nadat een inspectie is uitgevoerd met een positief oordeel. Het voordeel van een inspectie certificaat is dat een onafhankelijke instelling beoordeeld of de installatie voldoet aan de wettelijke vereisten en de NEN2535. #

##

guillaume kortekaas
    Bijdrager
    Post count: 3

Is het niet zo dat een van de eisende partijen een gecertificeerde BMC kan eisen?
    Zeg een verzekering.

ivo de hoogen
    Bijdrager
    Post count: 125

De verzekering kan dit inderdaad eisen wanneer bijlage I in dit niet direct aanstuurt. Echter, de druk van de verzekeraar is eenzijdig, of hogere premie of geen dekking binnen de polis….Dit dient wel gemotiveerd te worden. Het bevoegd gezag kan dit enkel eisen, buiten bijlage I, als er sprake is van een gelijkwaardige oplossing of als er zeer bijzondere redenen voor zijn. Dit dient zeer uitgebreid te worden gemotiveerd.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.