12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 9
    #1901 |

Binnen onze gebouwen hebben we ongeveer 65 brandmeldcentrales. Een aantal hiervan is gekoppeld en de overige functioneren zelfstandig.

Al deze brandmeldcentrales worden doorgemeld naar onze eigen BAC die 24 uur per dag, 7 dagen in de week met twee personen bezet is, en er zijn 48 brandmeldinstallaties die ook met een rechtstreekse doormelding naar de RAC zijn uitgevoerd.

Van deze brandmeldcentrales zijn er 10 gecertificeerd. Nu wil de Brandweer geen brandmeldingen meer via het OMS ontvangen van installaties die niet gecertificeerd zijn, en geen telefonische brandmeldingen ontvangen van onze BAC tenzij de melding geverifieerd is.

Dit zou volgens mij kunnen inhouden dat ik 38 brandweerlijnen kan opzeggen, en hierdoor een belangrijke kosten besparing kan doorvoeren. De meldingen worden bij ons geverifieerd door de aanwezige Bhvérs (1300) en in de nacht en weekenden door onze eigen surveillancedienst.

Op alle installaties worden de OP taken en het jaarlijkse onderhoud uitgevoerd door een erkend installatiebedrijf.

Mijn vraag is echter, kan de brandweer bij bestaande gebouwen de eis neerleggen dat deze installaties gecertificeerd moeten worden, of wordt dit binnen enkele jaren een eis die altijd van toepassing is.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Mijn vraag is echter, kan de brandweer bij bestaande gebouwen de eis neerleggen dat deze installaties gecertificeerd moeten worden, of wordt dit binnen enkele jaren een eis die altijd van toepassing is.

Ja dit kan.

Veelal is deze eis gesteld in de aansluitvoorwaarden OMS.

Tevens roeps het Gebruiksbesluit hier ook iets over

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

opmerking/ geen kritiek:
    Op alle installaties worden de OP taken en het jaarlijkse onderhoud uitgevoerd door een erkend installatiebedrijf.

wellicht bedoel je hier: erkend onderhoudsbedrijf.

verder sluit ik me aan bij mijn voorganger met, Ja.

rob mulder
    Bijdrager

Bedankt voor de reacties,

Ik bedoelde inderdaad een erkend onderhoudbedrijf.

rob mulder
    Bijdrager

Dan toch nog een extra vraag:

kan ik als eigenaar gebruiker van de niet gecertificeerde brandmeldinstallaties de directe doormelding naar de brandweer opzeggen zonder in conflict te komen met de afdeling preventie van de brandweer.

–kruisje–
    Bijdrager

kan ik als eigenaar gebruiker van de niet gecertificeerde brandmeldinstallaties de directe doormelding naar de brandweer opzeggen zonder in conflict te komen met de afdeling preventie van de brandweer.

Dat kan als het een installatie is die op basis van de voorschriften (gebruiksbesluit/milieu/gelijkwaardigheid) niet behoeft door te melden.

Al is het wel verstandig om even te bellen met hun om te vertellen wat je van plan bent.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Ook even de verzekeraar raadplegen!

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

heeft de verzekeraar dan wat te zeggen?
    als de brandweer RAC zegt dat ze geen vrijwillige doormeldingen aansluiten, maar alleen de wettelijk vereiste dan houdt het m.i. op

–kruisje–
    Bijdrager

heeft de verzekeraar dan wat te zeggen?
    als de brandweer RAC zegt dat ze geen vrijwillige doormeldingen aansluiten, maar alleen de wettelijk vereiste dan houdt het m.i. op

Dat was de case niet, de case was geen certificaat geen doormelding. Doormelden met certificaat is gewoon mogelijk.

Sommige verzekeraars willen wel een doormelding van de afbrandmeldinstallatie.

rob mulder
    Bijdrager

Allen hartelijk dank voor de gegeven antwoorden. Ik ga in overleg met de afdeling preventie over dit onderwerp.

floris kooiman
    Bijdrager
    Post count: 10

Even een reactie op je oorspronkele vraag "kan de brandweer bij bestaande gebouwen de eis neerleggen dat deze installaties gecertificeerd moeten worden, of wordt dit binnen enkele jaren een eis die altijd van toepassing is."

Volgens mij is dat op dit moment de beste vraag die je kunt stellen waar volgens mij veel eigenaars, gebruikers, huurders en facilitaire diensten met oude bestaande panden mee zitten en er op dit forum een beetje omheen word gedraaid.

Op dit moment is het landelijk gebruiksbesluit 2008 van kracht. Maar waar staat nou precies wanneer een bestaand pand aan de huidige eisen moet voldoen?

Het enige wat ik heb kunnen vinden is het volgende op blz. 47:

In het algemeen zal rekening moeten worden gehouden met het wel acceptabele
    veiligheidsniveau in vergelijkbare bestaande situaties. Het mag niet zo zijn
    dat een nieuw normblad zonder meer aanleiding is nadere eisen te stellen
    aan een bestaande, tot op dat moment als veilig beoordeelde, situatie.
    Iedere situatie zal in redelijkheid moeten worden beoordeeld.

Bovenstaande gaat om artikel 1.4 Gelijkwaardigheid.

Ik denk het volgende:

Panden vanaf oktober 2008 dienen te voldoen aan het landelijk gebruiksbesluit. Panden voor die tijd hadden moeten voldoen aan de gemeentelijke bouwverordening wat van toepassing is in dat jaar.

Gr. Floris

arjenvdbrink
    Bijdrager
    Post count: 1

De handreiking Implementatie Gebruiksbesluit van het NVBR geeft aan in hoofdstuk 3.2 (blz. 29) Dat het gebruik van bouwwerken moet voldoen aan de eisen uit het gebruikbesluit.
    Is het dan niet zo dat daar art. 2.2.1 van het GB ook niet van toepassing is.
    Ik kan nergens vinden dat oude voorwaarden gehandhaafd blijven.
    Wel staat er dat de vergunningen voor 2008 niet opnieuw een aanvraag hoeven in te dienen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.