Brandpreventieforum Forums Bouw Certificaat brandwerende coating

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 17
    #2604 |

Ik heb voor een brandwerende coating een certificaat opgevraagd. Wat ik vervolgens krijg is een certificaat dat aantoont dat een brandwerendheid RF30 wordt behaald. verder geen verwijzing naar enige NEN of EN-norm (bij. NEN-EN 13381-8). Ik vind via Google wel allerlei richtlijnen en een Effectis assesmentrapportage, echter niets met enige formele status.
    Iemand suggesties?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Ben benieuwd of je iets gaat vinden daarover, omdat de testen in die normen over constructie-onderdeel-gedrag gaan. Voor wat betreft die verf kun je dat moeilijk toetsen, je zou dan voor elke ondergrond en situatie een toets moeten doen. Wat je hoogstens kunt onderzoeken is wat de verf als PRODUCT doet, en daar wat verwerkingsvoorschriften aan koppelen. Dat de verf mits goed aangebracht en opgeschuimd 30 min. extra WTB veroorzaakt, dat zou kunnen. Maar dan nog is het aan de ontwerper/toetser om te bepalen of het in zijn specifieke situatie ook zo werkt.

om een voorbeeldje te noemen: opschuimende coating in een zwembadhal is dubieus, door de chloorlucht kan de verf worden aangetast en verliest ze haar werking. Dan kun je een certificaat hebben voor het product, maar de omstandigheden maken de situatie onacceptabel

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.