Brandpreventieforum Forums Gebruik Certificaat brandklasse tentdoek

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1014 |

Bij aanvraag voor een tijdelijke gebruiksvergunning voor een tent wordt een certificaat gevraagd waarop de brandklasse indeling van het tentdoek staat. Deze certificaten hebben een beperkte geldigheidsduur (meestal 5 jaar)
    Wanneer deze termijn is verstreken is er een probleem. het is niet meer aantoonbaar dat het tentdoek nog voldoet. Formeel zou. om een nieuw certificaat te krijgen een flink stuk tentdoek van de betreffende tent voor een test naar een laboratorium gestuurd moet worden.
    Dit lijkt me wel erg kort door de bocht. Hoe hiermee om te gaan.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Volgens mij staat er meestal ook op het certificaat dat je na die tijd het test-instituut kunt bellen met de vraag of het nog steeds voldoet. Dus eventjes een belletje aan wagen zou ik zeggen.

Verder lijkt het me dat als de testcriteria niet aangepast zijn dat als het 5 jaar geleden voldeed, dat het nu ook voldoet.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Wat doen brandvertragers in het doek onder invloed van weersomstandigheden? :roll: :roll: :wink:

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Het testrapport heeft een "houdbaarheid" van 5 jaar.

Een produkt dat 6 jaar geleden is getest, en waar op 1 april 2002 een attest voor is afgegeven voor 5 jaar, is zonder verlenging van het attest niet geclassificeerd. Ook als dit doek gisteren uit de fabriek is komen rollen.

Verder heb ik niets toe te voegen aan de post van Emiel.

saar
    Bijdrager
    Post count: 37

Ja ik heb er nog een vraagje over. Hoe om te gaan met circustenten met een attest van 20 jaar oud? de tent heeft natuurlijk niet 20 jaar weersinvloeden achter de rug maar hooguit een aantal weken per jaar. Hoe sterk is dus de geldigheid van 5 jaar?
    Het lijkt me dat dit niet zo maar zonder kan worden kan worden verlengd. Maar is dit ook een reden om de tent dan te weigeren? en op grond waarvan?
    Of kan een eenvoudige brandproef gedaan worden om de eigenaar niet op onnodige kosten te jagen?

kruislijst
    Bijdrager

Een auto moet ook periodiek gekeurd worden, ongeacht het gebruik.

Wat is slechter voor de tent buiten staan of in een muffe trailer liggen? Ik weet het niet, en met mij anderen waarschijnlijk ook niet. Daarom is die 5 jaar afgesproken, in de regel biedt dit voldoende waarborgen.

Je kan een stuk van de tent nemen (representatief deel), en deze bij een laboratorium laten beproeven. Bassie zal niet blij zijn als je een stuk uit zijn tent snijdt (m² of twee), en waarschijnlijk zal Adriaan het lab moeten betalen (als snel € 2.000,–).

Maar dit zijn toch geen onnodige kosten? Er moet toch worden aangetoond dat de tent (nog steeds) veilig is? Als we hier nu allemaal in volle overtuiging zouden kunnen zeggen dat de veroudering geen probleem vormt, dan is er sprake van onnodige kosten. (ik durf hier nu geen uitspraak over te doen…)

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Maar Kruislijst, er zit toch een certificaat op het product in het algemeen en niet op die specifieke tent. Dus de fabrikant hoeft toch maar een stuk tentdoek te laten testen om al zijn (verkochte) tentdoek weer te laten voldoen.

kruislijst
    Bijdrager

@emiel, ja, even op verkeerde been gezet door Saar, het attest is niet gebruiksgebonden. Hoeft slechts in nieuwstaat beproefd te worden. Er kan waarschijnlijk worden volstaan met een papieren verlenging door een 17??? erkend testlaboratorium

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.