Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Certificaat BMI niet meer nodig per 1-4-2012?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 18
    #2422 |

Als ik het goed begrijp is in het Bouwbesluit 2012 een certificaat als bedoeld in de Regeling brandmeldinstallaties 2002 komen te vervallen. Nu is er sprake van een inspectiecertificaat. Betekent dit dat alle lopende gecertificeerde installaties vanaf 1-4-2012 geen certificaat meer conform de oude regeling hoeven te hebben?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Betekent dit dat alle lopende gecertificeerde installaties vanaf 1-4-2012 geen certificaat meer conform de oude regeling hoeven te hebben

Nee, er is een overgangsregeling van toepassing voor bestaande installaties.

erik hanskamp
    Bijdrager

Ik heb het even opgezocht: artikel 9.2 vijfde lid. Tot 1 januari 2014 kan er worden gekozen voor een certificaat volgens de oude regeling of voor een certificaat volgens de nieuwe voorschriften. Overigens is er volgens mij nog geen definitief CCV-inspectieschema Brandmeldinstallaties.

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Product certificering zoals bedoeld in de regeling brandmeldinstallatie 2002 is inderdaad met het uitkomen van het veegbesluit op het bouwbesluit 2012 komen te vervallen.

Echter is de verwachting (hoop) dat met het uitkomen van het CCV inspectieschema Brandmeldinstallaties. weer ruimte komt voor de product certificering zoals bedoeld in de CCV certifcatieschema Brandmeldinstallatie. Een brandmeldinstallatie wat beschikt over een certificaat zoals bedoeld in de CCV certifcatieschema Brandmeldinstallatie, behoeft dan minder frequent geïnspecteerd te worden.

Rusten wachten tot het uitkomen van het CCV inspectieschema Brandmeldinstallaties en ondertussen nog blijven werken zoals je gewend bent.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

erik hanskamp
    Bijdrager

Klopt het dat door de overgangsbepalingen er voor bestaande installaties niets zal veranderen? Voor bestaande bouwwerken geldt dat de bouwvergunning of gebruiksvergunning aangevraagd (en verleend) is voordat het nieuwe Bouwbesluit in gaat. Dit zou dan inhouden dat de bepalingen waarop deze vergunningen zijn afgegeven van kracht blijven. Dus als er doorgemeld moest worden dan blijft dit zo en als er een certificaat nodig was dan blijft dit ook zo? Binnen de horeca leeft nu de opvatting dat men nu de directe doormeldingen kan opzeggen. Dit kan lijkt mij alleen als er een nieuwe vergunning wordt aangevraagd.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Maar de brandweer wil graag van die doormeldingen af, sommige veiligheidsregio’s hebben ook procedures om het makkelijk te maken om de doormelding af te storen.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Klopt het dat door de overgangsbepalingen er voor bestaande installaties niets zal veranderen? Voor bestaande bouwwerken geldt dat de bouwvergunning of gebruiksvergunning aangevraagd (en verleend) is voordat het nieuwe Bouwbesluit in gaat. Dit zou dan inhouden dat de bepalingen waarop deze vergunningen zijn afgegeven van kracht blijven. Dus als er doorgemeld moest worden dan blijft dit zo en als er een certificaat nodig was dan blijft dit ook zo? Binnen de horeca leeft nu de opvatting dat men nu de directe doormeldingen kan opzeggen. Dit kan lijkt mij alleen als er een nieuwe vergunning wordt aangevraagd.

Afdeling 6.5 van het nieuwe BB is van toepassing op nieuwbouw en bestaande bouw. Afd 6.5 gaat over de brandmeldinstallatie en de rookmelders.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.