Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand celvormige indeling en draagconstructie

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 117
    #1754 |

Zoals BvB aangeeft zal bij een celvormige indeling voor bijv. kantoren etc. bij industriefuncties van meer dan 500 m² de wbdbo hiertussen ten minste 30 min. moeten bedragen, groter dan 1000 m² zal dit 60 min. zijn.

Ik vroeg me af of de draagconstructie ook op deze wbdbo moet zijn afgestemd, dus dat het bezwijken van de constructie niet mag leiden tot het bezwijken van de brandwerende scheiding.

Want uitgangspunt van BvB is dat er een groot brandcompartiment gemaakt kan worden. Het opgeven van het gebouw is wat uiteindelijk volgt en het lijkt me dus niet de bedoeling een brand te beperken tot een gedeelte van het gebouw, althans volgens het concept BvB. Dus lijkt het me enigszins logisch om de constructies etc. buiten beschouwing te laten. Iemand het met me eens?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

is er in de BvB een koppeling gemaakt met de NEN6068? Daar staat in dat je constructie ten minste een zodanige WTB moet hebben dat je WBDBO gehaald wordt.

bakero
    Bijdrager

Volgens mij niet, er is alleen bij de bepaling van de warmtestraling van de uitwendige scheiding een relatie met de NEN 6068.

Maar verder wordt over dit onderdeel niet ingegaan.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

BvB = afbrandscenario brandcompartiment. Zeker niet meer. Dus het voortijdig bezwijken van een brandscheiding die volgens het onderzoek BvB een functie heeft is niet gewenst.

bakero
    Bijdrager

Maar je moet toch de vuurlast meenemen van dit gedeelte wat zich achter die brandscheiding bevindt… Je zegt toch niet voor niets afbrandscenario.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Ik vroeg me af of de draagconstructie ook op deze weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag moet zijn afgestemd, dus dat het bezwijken van de constructie niet mag leiden tot het bezwijken van de brandwerende scheiding.

BvB = afbrandscenario brandcompartiment. Zeker niet meer. Dus het voortijdig bezwijken van een brandscheiding die volgens het onderzoek BvB een functie heeft is niet gewenst.

Maar je moet toch de vuurlast meenemen van dit gedeelte wat zich achter die brandscheiding bevindt… Je zegt toch niet voor niets afbrandscenario.

– doel van de scheiding: brandweer mogelijk maken om het celvormige gebiedop een veilige wijze te doorzoeken bij brand;
    – bezwijken scheiding binnen 60 minuten maakt dat dit niet mogelijk is.
    – Indien het bezwijken van een constructie als gevolg heeft dat de scheiding geen 60 minuten instant blijft voldoe je niet aan de uitgangspunten van het model.

henk brugmans
    Bijdrager
    Post count: 1

De grenswaarde op bezwijken van draagconstructies (= hoofddraagconstructie en brandscheidingen) mag nimmer lager zijn dan de vereiste brandwerendheid van de scheidingsconstructies (=WBDBO) volgens het bouwbesluit.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.