Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie CCV inspectieschema versus certifcatieschema….

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 24
    #2561 |

Ik zie door de bomen het bos niet meer……..
    BB2012 artikel 6.20 lid 6 spreekt over een CCV-inspectieschema bmi (onvindbaar op de site van het CCV)
    BB2012 artikel 6.23 lid 4 spreekt over een CCV-inspectieschema ontruiming (onvindbaar op de site van het CCV)

De regeling bouwbesluit is iets gedetailleerder:
    artikel 1.12 de CCV-inspectieschema’s genoemd in het BB zijn de inspectieschema’s 2011. (ook deze zie ik niet op de site van het CCV)

Echter op de site van het CCV vind ik wel CERTIFICATIE schema’s 2011. Ik ga ervan uit dat dit ook hiermee word bedoeld of niet?
    Zo ja, waarom 2 verschillende benamingen?
    Zo nee, waar zijn dan de schema’s aangestuurd door het BB, en welke juridische status hebben de certificatieschema’s?

ps. ik heb wel "ontwerp" inspectieschema’s gezien op de site, echter deze zijn van december 2010….

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Beste Roy,

Het is inderdaad best lastig en de wijzigingen volgen in een rap tempo…

De inspectieschema’s waar het bouwbesluit 2012 naar verwijst zijn er nog niet. De verwachting is dat deze einde van het jaar er zijn. Tevens zijn er dit jaar 3 nieuwe schema’s gekomen, die de regeling brandmeldinstallaties 2002 gaan vervangen, maar dat is zoals gezegd niet het inspectieschema.

De directe verwijzing naar productcertificering zoals bedoeld in de 3 regelingen, is met het uitkomen van het veeg besluit (wijzigingen op het bouwbesluit) komen te vervallen.

De verwachting is dat met het uitkomen van het inspectieschema weer ruimte komt voor bedrijven die volgens de 3 nieuwe schema’s erkend zijn.

Suc6

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

roy
    Bijdrager

ok. ik begin het weer te begrijpen. :)
    Dus de 3e kolom in bijlage 1 is ook niet meer van toepassing.
    "straks" moeten ALLE installaties(dus ontruiming en bmi) een inspectiecertificaat hebben met een geldigheid van 3 jaar en een doorgemelde installatie een inspectiecertificaat met een geldigheid van 1 jaar.

Klopt deze conclusie?

Moderator

Ik heb de bijlage niet direct bij de hand, maar in het veegbesluit is als bijlage een aangepaste versie toegevoegd. Lijkt me handig als je deze gaat gebruiken, zit volgens mij bij de logiesfunctie ook nog een kleine aanpassing!

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Beste Roy,

De kolom "certificaat als bedoeld in artikel 6.20 zesde lid" komt niet te vervallen. Niet elke installatie moet van een inspectiecertificaat worden voorzien.

Zoalas in de nieuwsbrief van juli 2012 van het CCV te lezen is, wordt de regeling naar alle waarschijnlijkheid in september 2012 gepubliceerd:

Inspectie Brandbeveiliging: publicatie schema’s in september

In de afgelopen maanden is intensief gewerkt aan de CCV-inspectieschema’s voor brandmeldinstallaties, ontruimingsalarminstallaties, automatische blusinstallaties (VBB-systemen) en rookbeheersingsinstallaties. Deze schema’s zijn belangrijk omdat het Bouwbesluit in bepaalde gevallen een inspectiecertificaat vereist.

De inspectieschema’s zijn bijna gereed. Door belanghebbende partijen is nog een aantal voorwaarden gesteld, en de beoordeling door de Raad voor Accreditatie moet worden afgerond. De verwachting is dat publicatie in september 2012 kan plaatsvinden. Hieraan besteedt het CCV dan uitgebreid aandacht, onder andere via deze e-nieuwsbrief. Bekijk voor meer ontwikkelingen en aanpakken op het gebied van brand Trends Online.

roy
    Bijdrager

Beste Roy,

De kolom "certificaat als bedoeld in artikel 6.20 zesde lid" komt niet te vervallen. Niet elke installatie moet van een inspectiecertificaat worden voorzien.

Artikel 1.10 van de "regeling bouwbesluit 2012 zoals deze luidt met ingang van 12 juli" :
    1. Een brandmeldinstallatie als bedoeld in artikel 6.20 van het besluit en een ontruimingsinstallatie als bedoeld in artikel 6.23, eerste lid, van het besluit beschikt voor ingebruikname over een inspectiecertificaat als bedoeld in artikel 6.20, zesde lid, van het besluit respectievelijk artikel 6.23, vierde lid, van het besluit.
    2. Een inspectiecertificaat als bedoeld in het eerste lid heeft een geldigheidsduur van drie jaar. Indien op grond van artikel 6.20, eerste lid, van het besluit doormelding verplicht is, is de geldigheidsduur een jaar.)

In de toekomst moeten dus ALLE (nieuwe?) installaties zijn voorzien van een inspectiecertificaat. Daarom is mijn conclusie dat het "certificaat" genoemd in de 3e kolom van bijlage 1 komt de vervallen cq overbodig is geworden.

Mijn volgende vraag is nu, moet dit ook 3 jaarlijks (en jaarlijks bij een doormelding) een nieuw certificaat ten tonele komen, of is dit eenmalig?

Moderator

Roy, het oude lid 6 vanuit het bouwbesluit is wel vervallen en met het uitkomen van het veegbesluit is het oude lid 7 het 6e lid geworden. Dus vanuit de bijlagen, kan je lezen welke installaties van een inspectiecertificaat moeten worden voorzien.

Deze certificaten worden na een positieve inspectie door een inspectie-instelling uitgegeven en afhankelijk van de situatie is dit inderdaad jaarlijks.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.