Brandpreventieforum Forums Bouw casus, meedenken gevraagd…

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 53
    #583 |

hallo
    ik heb een plattegrond van de 1e verd van een bestaand woongebouw (bouwjaar 1985) bijgevoegd. (ben nog niet ter plaatse geweest, weet niets van de materialisatie, maar wil vast vooronderzoek doen).
    De begane grond en 2e verd zien er praktisch hetzelfde uit.
    Totale GO aan woningen circa 1000 m2. Het centrale verkeersruimte is een besloten ruimte. Dat betekent dus dat tussen deze ruimte en de woningen 20 min wbdbo zal moeten zijn (ook de deuren).
    Maar qua vluchtwegen loop ik vast. Ik krijg even geen inzicht daarin. Ik heb eigenlijk 2 vragen:
    1. voldoet dit indien je qua materialisatie uitgaat van rookvrije vr? Er zijn twee trappen, je kunt vanuit elke woning 2 kanten op vluchten. Verder: moet de wand in het midden van het traphuis 20 min wbdbo zijn (ivm scheiden 2 onafh rookvrije vr’s) en zo ja, moet de deur hiervan zelfsluitend zijn? Ik zou zeggen van wel.
    2. stel dat de vkr qua materialisatie zou voldoen aan een br + rvrije vluchtroute, dan voldoet het volgens mij altijd zolang de appartementen maar 20 minuten wbdbo hebben met de vkr. Dan mag je immers samenvallende vluchtwegen hebben (niet meer dan 1500 m2 go op aangewezen). Verder hoef je dan in feite nergens meer naar te kijken, ook de wand in het midden van het traphuis is dan niet meer relevant.

Graag jullie visie op beide vragen/situaties. Ben benieuwd!!!

Linkje naar de tekening

[mod=Emiel van Rossum]Ik heb even de tekening in een link gezet om de leesbaarheid van het onderwerp te bewaken.[/mod]

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Aan wie mogen we de rekening sturen?

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

hallo
    ik heb een plattegrond van de 1e verd van een bestaand woongebouw (bouwjaar 1985) bijgevoegd. (ben nog niet ter plaatse geweest, weet niets van de materialisatie, maar wil vast vooronderzoek doen).
    De begane grond en 2e verd zien er praktisch hetzelfde uit.
    Totale GO aan woningen circa 1000 m2. Het centrale verkeersruimte is een besloten ruimte. Dat betekent dus dat tussen deze ruimte en de woningen 20 min weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag zal moeten zijn (ook de deuren).
    Maar qua vluchtwegen loop ik vast. Ik krijg even geen inzicht daarin. Ik heb eigenlijk 2 vragen:
    1. voldoet dit indien je qua materialisatie uitgaat van rookvrije vr? Er zijn twee trappen, je kunt vanuit elke woning 2 kanten op vluchten. Verder: moet de wand in het midden van het traphuis 20 min weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag zijn (ivm scheiden 2 onafh rookvrije vr’s) en zo ja, moet de deur hiervan zelfsluitend zijn? Ik zou zeggen van wel.
    2. stel dat de vkr qua materialisatie zou voldoen aan een br + rvrije vluchtroute, dan voldoet het volgens mij altijd zolang de appartementen maar 20 minuten weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag hebben met de vkr. Dan mag je immers samenvallende vluchtwegen hebben (niet meer dan 1500 m2 go op aangewezen). Verder hoef je dan in feite nergens meer naar te kijken, ook de wand in het midden van het traphuis is dan niet meer relevant.

Graag jullie visie op beide vragen/situaties. Ben benieuwd!!!

Wat bedoel je met de materialisatie die voldoet aan rvv of brvv? Volgens mij is er namelijk geen verschil tussen de eisen die gelden aan de materialisatie hiervan…

2advise
    Bijdrager

Jawel, er zijn (bij bestaande bouw) wel degelijk verschillen tussen een rookvrije en br en rookvrije vluchtroute qua materialisatie (brandvoortplantingsklasse).
    Graag dus je reactie op beide vragen, ik zou dat zeer waarderen.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Jawel, er zijn (bij bestaande bouw) wel degelijk verschillen tussen een rookvrije en br en rookvrije vluchtroute qua materialisatie (brandvoortplantingsklasse).
    Graag dus je reactie op beide vragen, ik zou dat zeer waarderen.

Hoe leest gij? Artikel 2.99 zegt in mijn Bouwbesluit dat voor zowel een BRVV als een RVV er voldaan moet worden aan klasse 2…

Ik snap de rest van je vraagstelling overigens ook niet helemaal, ligt dat aan mij? Je noemt een hoop begrippen, maar de onderlinge samenhang ontgaat me een beetje…

2advise
    Bijdrager

Excuus, ik heb perongeluk zitten kijken bij woonfuncties niet in een woongebouw :oops: Bij woonfuncties in een woongebouw is het inderdaad gelijk (m.u.v. het beloopbaar oppervlak).

En m.b.t. de rest van de vraagstelling: in basis gaat het me maar om één ding. Voldoet het? Maar gezien het feit dat het bestaande bouw, woonfuncties < 1500 m2 betreft zou ik zeggen dat het altijd voldoet, zolang de woningen 20 minuten zijn gescheiden van de verkeersruimte (dat moet sowieso omdat de verkeersruimte besloten is) en uitgaande van het feit dat de verkeersruimte br+rvrij is. Meerdere vluchtwegen zijn dan niet nodig.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.