Brandpreventieforum Forums Bouw Case wijziging gebruiksfunctie

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 222
    #1811 |

Hallo Allemaal,

Ik loop te worstelen met een bouwaanvraag, en krijg van meerdere personen die ik spreek, verschillende reacties, kortom ik ben er mee aan.

Case: betreft een tijdelijke bouw (onderwijsfunctie), die in die tijdelijke periode word aangepast voor een andere gebruiksfunctie (bijeenkomstfunctie kinderdagopvang).

Betreft een basisschool ingedeeld in 3 brandcompartimenten, deze zij elk ongeveer 800 m2. Het ene brandcompartiment wordt intern volledig gestript en ingericht als een kinderdagverblijf (meerdere groepen). Mijn vraag: welk toetsingsniveau dient te worden gehanteerd mbt bouwbesluit? Dus toetsen op bestaande bouwvoorschriften of de nieuwbouwvoorschriften hanteren?

graag reactie, met onderbouwing bvd

sam
    Participant
    Post count: 118

Het antwoord op je vraag is gewoon in het Bouwbesluit terug te vinden… Kleine tip: begin ergens vooraan met zoeken

jano
    Participant

Sam, je houdt het veeel te vaag wat mij betreft!

–kruisje–
    Participant
    Post count: 665

Het antwoord op je vraag is gewoon in het Bouwbesluit terug te vinden… Kleine tip: begin ergens vooraan met zoeken

En toch heeft Sam gelijk, lezen ergens in het begin van het boekje.

hint 2: Ergens in hoofdstuk 1 staat zelfs een complete paragraaf over hoe je om moet gaan met tijdelijke bouw.

sam
    Participant
    Post count: 118

Oké dan, laatste tip omdat ie zo lastig is:

Spreektaal: Tijdelijk bouwwerk
    Bouwbesluittaal: Niet-permanent bouwwerk

Succes!!! :lol:

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2256

En toch heeft Sam gelijk, lezen ergens in het begin van het boekje.
    hint 2: Ergens in hoofdstuk 1 staat zelfs een complete paragraaf over hoe je om moet gaan met tijdelijke bouw.

Wanneer het echt zo simpel was geweest zou Jano het denk ik zelf wel uitgedokterd hebben, en niet zoveel verschillende meningen hebben gekregen… :?

Ik vraag me eerst maar eens af of dit juridisch gezien geen probleem geeft… Waarschijnlijk is het gebouw naast een tijdelijke bouwvergunning ook afhankelijk van een tijdelijke ontheffing, en zowel in art. 45 Ww als art. 3.22 Wro staat dat de tijdelijkheid hierbij betrekking heeft op de BEHOEFTE aan het gebouw, niet op het gebouw zelf. De behoefte aan het gebruik als schoolgebouw is blijkbaar komen te vervallen, en ik denk niet dat je dan een ander gebruik erin toe kunt staan zonder een compleet nieuwe procedure te doorlopen. Al helemaal niet wanneer je ook een tijdelijke ontheffing hebt doorlopen, omdat die specifiek gaat over het gebruik als schoolgebouw, niet over een kinderopvang. Ook is een afgegeven onthefing 3.22 of 3.23 géén toetsingskader volgens art. 44 Ww, je moet het gebruik als kinderopvang dus OPNIEUW toetsen aan het vigerend bestemmingsplan, en moet er bij strijdigheid een eigen RO-procedure voor volgen om het ‘passend’ te maken.

Door deze problematiek krijg je waarschijnlijk ook verschillende antwoorden op je vraag m.b.t. het toetsingsniveau. Wanneer je zegt dat dit een legaal nieuw gebruik is, is het toetsingsniveau ‘alleen maar’ bestaande bouw (art. 1b lid 2 Ww, i.c.m. de begripsomschrijving van ‘bouwen’. nieuw gebruik is niet ‘bouwen’, en 1.13 lid 2 Bb). Wanneer je echter van een ‘nieuwe’ tijdelijke situatie uitgaat is het toetsingsniveau hoger, namelijk uit art. 1b lid 1, i.c.m. art. 1.13 Bb lid 1. Dat is voornamelijk bestaande bouw met uitschieters naar een hoger niveau wanneer dit bij de nieuwbouweis staat aangegeven (zoals bij bijv. art. 2.97 of 2.109 Bb)
    Je zou zelfs nog de situatie kunnen krijgen dat voor de kinderopvang de tijdelijkheid van de behoefte niet aangetoond kan worden, en je dus eigenlijk een permanent gebruik hebt in een gebouw wat in eerste instantie tijdelijk zou zijn. Afgezien van de juridische spaghetti die je krijgt zou je (wanneer je het uberhaupt toe wilt staan) op dat moment compleet aan nieuwbouw moeten toetsen. Omdat je in een bestaand gebouw werkt heb je uiteraard nog wel je ontheffingsmogelijkheid, maar daarvoor moet je een goede ‘waarom’-motivatie hebben.

Voor niet-permanente bouwwerken doe je dus eigenlijk een dubbele toets. Eerst op bestaande bouw, en daarna op het verhoogde niveau.

Ik zou met dit projectje eerst eens even lang de juristen van BWT lopen als ik jou was.

jano
    Participant

Joachim, hartelijk bedankt voor je reactie.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.