Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig Capaciteitsmeting Brandkranen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #1310 |

Een brandkraan dient 60M3 water per uur televeren.
    Wie kan mij op een duidelijke manier aangeven hoe ik de capaciteitsmeting kan uitvoeren bij meerdere brandkranen?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Indien die op de DWL zit, mag dit alleen gebeuren door het DWL bedrijf. Het zelf afnemen van water van een brandkraan vindt het DWL bedrijf niet heel fijn en aardig.

cnossenjj
    Bijdrager
    Post count: 27

Dat was volgens mij de vraag niet. Een methode die ik zelf nog wel eens toepas is met behulp van een tankautospuit. Tank leeg laten lopen en de tijd opnemen benodigd voor het hervullen geeft een redelijke indicatie.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Dat was volgens mij de vraag niet. Een methode die ik zelf nog wel eens toepas is met behulp van een tankautospuit. Tank leeg laten lopen en de tijd opnemen benodigd voor het hervullen geeft een redelijke indicatie.

Zullen ze bij het DWL bedrijf leukvinden,

gewoon even met een flowmeter de capaciteit meten,

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Zoals kruisje aangeeft is het niet zomaar toegestaan om water af te nemen van het drinkwaterleidingnet.

Normaal kan je je drinkwaterleidingbedrijf vragen om een berekening of meting.
    Een berekening is over het algemeen betrouwbaar. Het DWL heeft redelijk wat referentiedata om de berekeningsmethodiek te ijken.

Je kan hen ook vragen om een meting.

check bijvoorbeeld http://www.wml.nl/eCache/DEF/688.html deze prijzen zijn redelijk te noemen. in ieder geval goedkoper dan een naheffing voor illegaal watergebruik, of zelfs een claim voor het in gevaar brengen van de waterkwaliteit.

Advies: bel even naar je waterleidingbedrijf

cnossenjj
    Bijdrager
    Post count: 27

@kruisje en @ kruislijst,
    Ik had deze reactie wel verwacht. Maar in onze regio wordt al jaren gesteggeld met het waterleidingbedrijf hoe om te gaan met het ontrekken van bluswater tijdens oefeningen, de uitruk enz. Zolang deze overeenkomst er niet is, is er geen probleem.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Ik heb me laten vertellen dat het waterleidingbedrijf alleenrecht heeft op het leveren van (drink)water.
    Als tegenprestatie voor deze concessie dienen ze wel voor niets de gemeente van bluswater te voorzien bij een calamiteit.

De gemeente wordt wel doorbelast als het waterleidingbedrijf in opdracht van de gemeente extra leidingen moet leggen voor bijvoorbeeld een nieuwe woonwijk of industrieterrein.

(ps ik weet dat dit niet bij veel mensen bekend is, en sommigen houden dit graag zo. wellicht even vragen of iemand bij de gemeente hier iets van weet)

succes

jos fleischeuer
    Bijdrager
    Post count: 3

Misschien handig om nog even aan te geven is dat de capaciteitsmeting plaats dient te vinden op een "prive" bedrijfsterrein. Het gaat hier dus om "eigen" brandkranen. Minimale leveringsdruk van WML is uiteraard gegarandeerd maar 1 keer per 5 jaar dient een meting plaats te vinden of er nog steeds aan de minimale norm van 60M3 wordt voldaan. Lekkage en/of verstopping kunnen hier namelijk invloed op hebben.

vuurbaas
    Bijdrager
    Post count: 23

Misschien handig om nog even aan te geven is dat de capaciteitsmeting plaats dient te vinden op een "prive" bedrijfsterrein. Het gaat hier dus om "eigen" brandkranen. Minimale leveringsdruk van WML is uiteraard gegarandeerd maar 1 keer per 5 jaar dient een meting plaats te vinden of er nog steeds aan de minimale norm van 60M3 wordt voldaan. Lekkage en/of verstopping kunnen hier namelijk invloed op hebben.

Er bestaat een groot verschil of de brandkranen " particulier " zijn of openbaar.
    Het is van belang te weten of de particuliere kranen achter een meter zitten of rechtstreeks op de openbare DWL.
    De capaciteitsmeting kan worden gedaan met een flowmeter en de debiet wordt gerapporteerd in M3/U.
    De openbare drinkwaterbedrijven lenen zich hier vaak niet voor, en zodoende worden er installatiebedrijven ingeschakeld.
    Deze hanteren nogal eens afwijkende manieren en zo kan het gebeuren dat alleen de statische druk wordt gemeten ( bijv.2,3 bar ). Dit is voor een gemeente niet te accepteren.

Het ( KIWA ) gecertificeerde installatiebedrijf mag dus wel debietmetingen uitvoeren op pariculiere brandkranen en dient de opdrachtgever dan te voorzien van een heldere rapportage met de capaciteitsmeting in M3/U zodat deze de rapportage kan overhandigen aan B&W van de betreffende gemeente. Wel dient een installatiebedrijf het DWL bedrijf in kennis te stelen van hun werkzaamheden aan de particuliere brandkranen.

De openbare DWL bedrijven werken overeenkomstig de Waterleidingwet. Deze zou verbieden dat derden aan brandkranen zitten vanwege vervuiling van het net. Dat is mede een reden dat de DWL bedrijven niet meer wilen dat de brandweer de brandkranen controleerd. In de praktijk wil men er niet voor verantwoordelijk zijn ( kerntaken ) en met een kleine aanpassing aan de brandkranen is vervuiling bijna niet meer mogelijk.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.