Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand BvB2007 en 300 ton vurehout.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 15
    #653 |

In methode BvB staat een maximale vuurlast van 300 ton vurehout [pakket 1] omschreven.
    Kan iemand aangeven waar dit getal vandaan komt resp. hoe deze waarde is bepaald?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Getal komt uit de dikke duim van iemand.

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

ik ben benieuwd naar de antwoorden. volgens mij kan niemand je dit vertellen.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

300.000 komt uit het vorige model…….

raar he, de vernieuwde methode komt met diverse bijlagen/toelichtingen, maar de essentiële zaken zijn niet verantwoordt.

299.999 kg vurehout aan plastic is toegestaan, maar 300.001 kg vurehout aan hout niet (je moet ergens een grens leggen, ik weet het)

wilbert
    Bijdrager

Dat dit getal uit het vorige model komt heb ik ook gelezen maar het moet toch (ook destijds) op de een of de andere manier ooit zijn bepaald resp. berekend op basis van iets (niet zijnde dikke duim of leg de grens maar ergens)….. hoop ik

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ik gok dat deze grens, zoals meeste grenzen in de regelgeving tot stand is gekomen door een compromis tussen publieke en private partijen.

wilbert
    Bijdrager

gok/ dikke duim/ leg de grens maar ergens/ compromis van wat…..
    er zal toch wel ergens "iets" zijn waarop dit is gebaseerd….. hoop ik…… nog steeds…..

PS. mijn hoop wordt wel steeds minder aangezien nog Save nog het Nifv mij hierover iets zinnigs kunnen mededelen… je zou toch zeggen dat dit getal zo’n beetje de basis is voor de Methode BvB resp. basis waarmee gelijkwaardige brandveiligheid voor brandcompartimenten > 1000 m2 mogelijk is….. gelijkwaardigheid en onderbouwing hiervan……

renedef
    Bijdrager
    Post count: 23

Dit is nu precies het probleem met BvB. Het mist een wetenschappelijke onderbouwing.
    BvB is dan ook geen gelijkwaardigheidsmodel, maar een consensus model. Blijkbaar vinden we grotere branden acceptabel en lezen we ieder jaar weer heel verbaasd dat er weer meer grote branden geweest zijn.

Het verbaasd mij nog altijd dat verzekeraars het toepassen van BvB accepteren.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

blijkbaar komen er nog steeds zoveel verzekeringspenningen binnen dat ondanks de grote branden er nog steeds winst gemaakt wordt…. Dus waarom zouden ze moeilijk doen tegen een klant… :wink:

wilbert
    Bijdrager

Ja. ja, consensus / compromis etc.
    Ik geloof dat allemaal wel maar "het getal" moet toch ooit op de een andere manier zijn bepaald danwel ergens van zijn afgeleid….. / het kan toch niet echt zo zijn dat dit zomaar, bijv. omdat 300 ton beter klinkt als 400 ton, in het BvB is opgenomen?
    Dat verzekeringsmaatschappijen BvB accepteren kan ik me wel iets bij voorstellen / zij zullen wel niet verder gekeken hebben dan lijst van instanties die hebben meegewerkt bij de totstandkoming ervan… en de Overheid verwijst er zelfs naar in de toelichting van het Bouwbesluit.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Dat verzekeringsmaatschappijen BvB accepteren kan ik me wel iets bij voorstellen / zij zullen wel niet verder gekeken hebben dan lijst van instanties die hebben meegewerkt bij de totstandkoming ervan… en de Overheid verwijst er zelfs naar in de toelichting van het Bouwbesluit.

Wat denk je dat een verzekeringsmaatschappij liever heeft, 4x 1000 m2 met B30 en het risico dat als een brand lang duurt de buren of de rest van het gebouw ook meegaat of 1 x 4000 met een B90/120 naar de rest toe. Doe mij maar 4.000 m2@120 minuten, heb je veel grote kans dat de brand binnen het beoogde gebied blijft.

kruislijst
    Bijdrager

en verzekeringsmaatschappijen hebben een paar grote branden nodig om de premie te rechtvaardigen.

Beter een groot compartiment dat gecontroleerd afbrand dan veel kleine compartimenten die ongecontroleerd afbrand.
    Het verbond van verzekeraars heeft ooit iets over bvb geschreven (Hiero te downloaden, en daaro nog een)

pedis
    Bijdrager
    Post count: 9

He, wat lees ik in het rapport van het NIBRA.

122 branden onderzocht van over de 1 milj. Uit het onderzoek blijkt dat dak-en gevel van PU en of PS wel degelijk een rol spelen.

kruislijst
    Bijdrager

Het is toch algemeen bekend dat een brandbare isolatie, ook al is deze "brandvertragend" uiteindelijk bij zal dragen in de brand.

pedis
    Bijdrager
    Post count: 9

Ik bedoelde de snelheid…..kruislijst……Dat is wat er altijd ontkend wordt, maar we dwalen af van het topic….

Wilbert, De 300 ton is inderdaad een consensus model. Daar waar we voor een heel klein object heel moeilijk gaan doen, doen we voor een heel groot object niet zo heel moeilijk. Als het advies er maar een beetje profesioneel uitziet en de babbel goed is wordt het wel goed gekeurd. Echte FSE willen we niet, want dan moeten we partijen uit gaan sluiten die ons juist zo lekker betalen. :wink: Dus…..zolang er maar geen slachtoffers vallen is het toch goed!?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.