Brandpreventieforum Forums Bouw Buitenruimte verblijfsruimte?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #575 |

Ik heb een bouwplan waarbij een sportveld is gelegen op het gebouw. De vluchtweg voert door het gebouw naar buiten.

Echter, mag ik een dergelijke ruimte aanmerken als verblijfsruimte?Dit is noodzakelijk om de ontvluchting uberhaupt te kunnen/mogen toetsen. In geen enkele definitie of toelichting is aangegeven dat een verblijfsruimte perse overdekt moet zijn. Mijn insteek is dan ook dat ik het sportveld kan aanmerken als "sportfunctie", de bezettingsgraad is door de aanvrager nader aan te geven en dan kan ik vervolgens de ontvluchting gaan toetsen.

Suggesties?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

In de BOUWwetgeving wordt daar inderdaad niet over gesproken, maar wel in de GEBRUIKSwetgeving… :D

Een ruimte kan alleen IN een gebouw liggen. De term ‘gebouw’ impliceert dat er een voor mensen toegankelijke, omsloten en overdekte plaats moet bestaan (geaccepteerde omschrijving vanuit de Model Bouwverordening). Een sportveld is niet zo’n ruimte, en hoeft dus op zichzelf niet aan de bouweisen te voldoen. Het is wel te zien als een voor mensen toegankelijek ‘inrichting’, en moet als zodanig aan de eisen uit de bouwverordening en de APV voldoen.

Toch heeft het gebruik van dat veld tot gevolg dat er een stroom mensen door het gebouw heen moet. Daar moet wel degelijk rekening mee worden gehouden in het kader van de opvang- en doorstroomcapaciteit.

Wat zou jullie probleem zijn het veld niet te definieeeren, en bij de deur naar binnen aan te geven dat hier een bepaalde stroom personen wordt verwacht? deze hoeveelheid personen kun je zonder problemen meenemen in de capaciteits en doorstroomberekening voor je gebouw.

De deur tussen het gebouw en het veld, tja, daar kun je over strijden, maar ik zou hem persoonlijk doorrekenen op ontruiming van het veld binnen 1 minuut, alsof betrof het een RC

Volgensmij zijn dat de enige twee problemen waar je tegenaan kunt lopen.

freddy
    Bijdrager
    Post count: 41

Je komt ook bij bouwregelgeving in de knoop als je deze buitenruimten gaat aanmerken als verblijfsruimten, omdat aan verblijfsgebieden ondermeer eisen worden gesteld aan de thermische isolatie en beperking luchtdoorlatendheid. En die heb je niet als je geen dak hebt… En verblijfsruimten moeten binnen verblijfsgebieden vallen en dus kan je buitenruimen (met enkele uitzonderingen) niet benomen als verblijfsruimte..

m.klerken
    Bijdrager

Als ik het bouwplan wil toetsen ben ik gebonden aan de BOUWregelgeving. Met name bij zaken als vluchtafstanden, draairichtingen e.d. ben ik afhankelijk van de term verblijfsruimte/gebied.

Moderator

Klopt, ik zei ook niet dat jij de toetsing hoefde te doen… :lol:

Omschrijf je probleem eens, wat zou je graag willen toetsen wat je nu niet kunt?

m.klerken
    Bijdrager

Het toetsen van maximale loopafstanden, als bedoeld in de art. 2.136 en 2.146 wordt erg lastig, aangezien steeds wordt verwezen naar verblijfsruimten/gebieden.

Moderator

rookafstanden worden bepaald door rookverspreiding. In de buitenlucht kan de rook direct weg, en hoeft je vluchtroute niet aan afstandseisen te voldoen… Zo gauw je in het gebouw komt, gaan de eisen natuurlijk wel weer gelden.

Zorg wel dat de OAI een buitenmelder heeft, zodat de mensen weten wanneer ze weg moeten.

verder nog iets?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.