Brandpreventieforum Forums Bouw Bubbledeck vloeren

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 227
    #2476 |

Heeft iemand al eens eerder met het bijltje gehakt mbt de bubbledeck vloeren?

En dan uiteraard voor de brandwerendheid maar ook als de vloer de compartimentsscheiding doorgaat.
    Zijn er TNo testrapporten?

ik hoor het graag

groeten
    Guust

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Is er nu geen preventist die hiermee te maken heeft gehad??

johan de boer
    Bijdrager
    Post count: 48

De vragen stellen aan de leverancier lijkt mij de geijkte weg in deze.

Op de site van de leverancier vind je een waslijst aan referentie projecten van Appartementencomplexen tot Zorginstellingen.

Ik mag toch hopen dat jouw vragen al eens door andere collega-preventisten van je in den lande zijn gesteld.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

http://www.bubbledeck-uk.com/pdf/2-BDTechManualv1a.pdf

Hiero de technische sheets. Er zit KOMO certificering op wanneer de details worden toegepast zoals aangegeven. art. 3.2 van het KOMO certificaat gaat over brandveiligheid, en vlamdichtheid m.b.t. de scheidende functie wordt op 120 minuten gezet, of de kleinste WTB. Wat die precies is moet ik nog even nazoeken, maar dat zal ook wel ergens staan.

Er zijn volgens pagina 5 ook TNO rapporten beschikbaar, welke aangeven dat hun 330 vloer met 20 mm dekking 60 minuten kan garanderen, en hun 230 vloer met 35 mm dekking 120 minuten. de kracht lijkt me dan ook voornamelijk in de betondekking te zitten. Blijkt ook uit de tabel op pagina 6 waar ze de dekking afzetten tegen de brandwerendheid. Let er wel op dat er qua maximaal moment wordt uitgegaan van een vloerveld van max. 6,6 meter overspanning. Wanneer je groter gaat zouden die waardes ook wel eens kunnen veranderen.

In de details kun je verder ook zien dat ter plaatse van muurkruisingen de ‘bubbles’ niet doorlopen, daar komt de situatie dus overeen met ene solid-core vloer. geen verhoogd risico op branddoorslag.

johan de boer
    Bijdrager

Ik zou graag nog even in zijn algemeenheid willen terugkomen op de vraag: "Zijn er TNO testrapporten".
    Bij het lezen van een TNO-rapport stel ik mezelf altijd de primaire vraag wie het onderzoek heeft betaald. Deze opmerking staat geheel los van de kwaliteit van de vloeren, maar ik moest het even kwijt.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Wie het rapport betaald heeft staat op de eerste pagina, hoef je niet te zoeken!

Bubbledeck vloeren hebben grote gelijkenis met kanaalplaatsvloeren. Vreemd genoeg zijn voor betonnen vloeren vaak alleen rekenkundig de brandwerendheden bepaald en niet experimenteel.

Nou ja: vreemd genoeg, het is nu eenmaal goedkoper om een sommetje te maken dan om te beproeven, en als men dan mg kiezen……..

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Is er nu geen preventist die hiermee te maken heeft gehad??

Zeker wel :H:

http://www.bubbledeck.nl/projecten/alle … kaart/764/

johan de boer
    Bijdrager

Nou ja: vreemd genoeg, het is nu eenmaal goedkoper om een sommetje te maken dan om te beproeven, en als men dan mg kiezen……..

Ale je als producent overtuigd bent van je product waarom dan geen praktijktest. En inderdaad … als men mag kiezen. Maar het is niet de vraagstelling of ze mogen kiezen. Ze betalen immers het rapport cq. onderzoek zelf.

Met een CFD-berekening kan worden aangetoond dat een (rook)melder het wel zal doen in bepaalde omgeving, maar ik denk niet één inspecteur akkoord zou gaan met een CFD-berekening v.w.b. de branddetectie. Het is maar een voorbeeld.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Stel dat in de NEN 2535 zou staan dat een cfd berekening een alternatief is voor een proefbrand?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Stel dat in de NEN 2535 zou staan dat een cfd berekening een alternatief is voor een proefbrand?

Lijkt me in financieel opzicht niet echt een alternatief. Lees net in een document van het www dat een CFD berekening "hoog in de duizenden, laag in de tienduizenden euro’s" kan kosten(parkeergarage 3 bouwlagen). :D

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.