3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 6
    #1801 |

Graag zou ik u een informatieve vraag willen stellen betreffende een sprinkler systeem met een bronpomp.
    Ik neem aan dat u bekend bent met het memorandum 66 en het VAS.

Op pagina 2 van dit memorandum staat de volgende passage:

"Het bronpompsysteem moet worden voorzien van een beveiliging welke voorkomt dat de elektromotor van de bronpomp beschadigt indien er geen of te weinig water van het bronpompsysteem wordt afgenomen. De juiste hoeveelheid afstemmen conform opgave fabrikant.
    De werking van de beveiliging mag de juiste hoeveelheid bluswater naar de geopende sprinklers niet nadelig beïnvloeden."

Dit lijkt een tegenstrijdigheid.

Mijn vraag is hoe hier in de praktijk invulling aan gegeven wordt als de bronpomp de enige water voorziening is voor het sprinklersysteem.
    Wordt de pomp beveiligd totdat het water niveau te laag is?
    Blijft de pomp draaien ook als het waterpeil te laag is?
    Wat zouden de omstandigheden moeten zijn dat het water niveau in een bronput te laag is?

–kruisje–
    Participant
    Post count: 665

De eis zoals geciteerd geeft geen betrekking op de waterstand in de bron Een te lage waterstand mag niet voorkomen (deze moet gegarandeerd zijn).

Als de moter van de pomp draait maar er gaan water afname is (bijvoorbeeld bij het testen van de pomp, ITC dicht maar pomp nog aan) mag deze niet in de soep draaien. Daar gaat dit artikel over.

kruislijst
    Participant
    Post count: 1128

Als toelichting:

Een sprinklerinstallatie offert zichzelf op.
    Een motor moet blijven draaien tot deze niet meer verder kan en kapot gaat. Het vroegtijdig uitschakelen om de motor te beschermen is dus niet toegestaan.

Dit geldt ook voor de pomp. Als er even geen water is mag de pomp niet in de beveiliging tegen drooglopen schieten.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.