13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 312
    #1840 |

Mensen
    Ik ben op zoek naar wat voor mogelijkheden er zijn om liften meer brandveilig uit te voeren. Volgens mij is de grootste risico op evt. brand een brand in de liftmachine. De remmen en de cabine moeten nl. al brandveilig uitgevoerd worden volgens NEN-EN 81-1/2. Verder zou wellicht iets in electrische sturingen/bekabeling kunnen gebeuren. Mijn vraag is: in hoeverre gelden er (bv vanuit CE-markering) al branveiligheidseisen aan deze componenten, en zo niet, hoe zijn die componenten wel brandveilig uit te voeren. Is bv. het uitvoeren van bekabeling volgens NTA 8012 een geschikte/realiseerbare optie? Voor de motor kan ik me voorstellen dat er wel iets te maken moet zijn van een brandwerend kastje om de motor ofzo.

It burns us, preciousssss !!!

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Ik ben op zoek naar wat voor mogelijkheden er zijn om liften meer brandveilig uit te voeren.

Waarom wil je liften brandveiliger maken? Waar ben je bang voor?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Je kent die film toch?

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Ik ben op zoek naar wat voor mogelijkheden er zijn om liften meer brandveilig uit te voeren.

Nou niet maar de brandweer waarmee ik in discussie ben wel, die willen nl. een 60 min brandscheiding tussen een trappenhuis en een lift. Vanuit de regelgeving wordt een lift echter niet als brandruimte beschouwd (zie NEN 6068 en NEN-EN 81-58) maar omdat er in theorie toch brand zou kunnen ontstaan ben ik eens aan het kijken wat voor mogelijkheden er zijn om tot een soort van compromis te komen.
    (Overigens zou je de zelfde discussie kunnen gaan voeren dat in een trappenhuis ook brand kan ontstaan: wie stelt ooit eisen aan verlichtingsarmaturen o.i.d. en klasse 2 afwerking kan nog steeds branden, maar dat terzijde)

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Nou niet maar de brandweer waarmee ik in discussie ben wel, die willen nl. een 60 min brandscheiding tussen een trappenhuis en een lift. Vanuit de regelgeving wordt een lift echter niet als brandruimte beschouwd (zie NEN 6068 en NEN-EN 81-58) maar omdat er in theorie toch brand zou kunnen ontstaan ben ik eens aan het kijken wat voor mogelijkheden er zijn om tot een soort van compromis te komen.
    (Overigens zou je de zelfde discussie kunnen gaan voeren dat in een trappenhuis ook brand kan ontstaan: wie stelt ooit eisen aan verlichtingsarmaturen o.i.d. en klasse 2 afwerking kan nog steeds branden, maar dat terzijde)

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

Een liftschacht die qua brandvoortplanting en rookproductie voldoet aan de eisen van een brand- en rookvrije vluchtroute ligt niet in een brandcompartiment. Een vluchttrappenhuis die een hoogte overbrugt van > 8 meter ook niet. Voila!

Maar je hebt het antwoord zelf al gegeven:

Volgens mij moet je de vergelijking maken met een toiletgroep. Die worden in den lande zonder problemen in een brand- en rookvrij gebied geplaatst, terwijl de toiletbril wel degelijk kan branden. Evenals de zeepdispenser. En de papieren handdoekjes/de blower. En niet te vergeten de toiletdeur en de scheidingswandjes/-schotten… :H:

What’s the difference???

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Om te beginnen mag de brandweer niet zonder meer hogere eisen stellen dan het Bouwbesluit, maar ik begrijp dat de weg van beroep, bezwaar e.d. te lang is om voor te gaan.

Misschien dat je middels een vuurlastberekening inzichtelijk kunt maken hoe weinig brandbaar materiaal zich binnen de liftschacht bevindt. Hierbij zul je wel tot een behoorlijk hoog detailniveau moeten gaan om geloofwaardig te zijn. Hiermee zou je kunne aantonen dat misschien wel brand zou kunnen ontstaan, maar dat de gevolgen hiervan beperkt zullen zijn door gebrek aan brandstof. Verder kun je misschien nog nuttige informatie halen uit de NEN-EN 81-71 Veiligheidsregels voor het vervaardigen en aanbrengen van liften – Bijzondere toepassingen voor personen en goederenpersonen liften – Deel 71: Liften bestand tegen vandalisme en NEN-EN 81-73 Veiligheidsregels voor het vervaardigen en het aanbrengen van liften – Speciale toepassingen voor personen- en personen-goederenliften – Deel 73: Gedrag van liften bij brand.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Ja helemaal mee eens maar daar wil de brandweer in dit geval niet aan. Ze beroepen zich nu op het vangnet artikel van het GB, wat ze invullen met de eis dat alles in de liftschacht ook klasse 2 moet zijn… (een leuk dereguleringsartikel waar je feitelijk alles mee kunt eisen en weer heerlijk lokale verschillen geintroduceerd worden)
    Ik vind dit onnodig (zeker omdat er gewoon 2 vluchtwegen zijn) maar die discussie ga ik nog wel aan. Waar ik nu even benieuwd naar ben is dus in hoeverre er uberhaupt maatregelen te nemen zijn aan liften.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Om te beginnen mag de brandweer niet zonder meer hogere eisen stellen dan het Bouwbesluit, maar ik begrijp dat de weg van beroep, bezwaar e.d. te lang is om voor te gaan.

ja helaas..

Misschien dat je middels een vuurlastberekening inzichtelijk kunt maken hoe weinig brandbaar materiaal zich binnen de liftschacht bevindt.

ja zou kunnen, maar vuurlast zegt niet alles over rookproductie en daar zijn ze bang voor: dat het hele trappenhuis onder de rook komt te staan..

Verder kun je misschien nog nuttige informatie halen uit de NEN-EN 81-71 Veiligheidsregels voor het vervaardigen en aanbrengen van liften – Bijzondere toepassingen voor personen en goederenpersonen liften – Deel 71: Liften bestand tegen vandalisme en NEN-EN 81-73 Veiligheidsregels voor het vervaardigen en het aanbrengen van liften – Speciale toepassingen voor personen- en personen-goederenliften – Deel 73: Gedrag van liften bij brand.

ok, ga ik eens induiken, tnx.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

ja zou kunnen, maar vuurlast zegt niet alles over rookproductie en daar zijn ze bang voor: dat het hele trappenhuis onder de rook komt te staan..

Was dat niet de reden dat er twee vluchtroutes in een gebouw moeten zitten?

De brandweer gaat behoorlijk buiten zijn boekje als ze meer eisen als het BB vereist, vooral niet in meegaan.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Was dat niet de reden dat er twee vluchtroutes in een gebouw moeten zitten?
    De brandweer gaat behoorlijk buiten zijn boekje als ze meer eisen als het BB vereist, vooral niet in meegaan.

Mee eens. Puntje is wel dat in de MBV nog stond dat inrichting in een (B)RVVR aan dezelfde klasse moet voldoen als de constructies. Die eis staat niet in het GB, maar daar zouden ze nog een argument in kunnen hebben. Maar het feit blijft dat er inderdaad 2 vluchtwegen zijn en de kans op brand in een lift minimaal is en NEN 6068 en NEN-EN 81-73 een lift niet als brandruimte beschouwen.. (Grappig detail trouwens dat er wel problemen over een gewone lift gemaakt worden maar meestal niet beseft wordt dat er net zo goed brand in een brandweerlift kan ontstaan..)

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Helaas zit er een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

Helaas zit er een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

maar om de brandweer dan zomaar gelijk te geven gaat ook wel wat ver…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.