Brandpreventieforum Forums Bouw brandwerendheid.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 81
    #1593 |

Ik zit met een vraag waar misschien de forumleden een mogelijk antwoord op hebben.

Een groot brandcompartiment waarvoor een gelijkwaardigheid (beheersbaarheid van brand) is afgegeven.

ALs gelijkwaardigheid is het noodzakelijk het pand te voorzien van een sprinkler. Echter hiervoor zijn drie watertanks nodig. Deze staan geprojecteerd op de perceelgrens. Direct hiernaast op het perceel komt tegen de tanks de buitengevel van het object. Welke eisen mogen er gesteld worden aan de brandwerendheid van de wand van het object of wat volgens mij niet mogelijk is een brandwerendheid van de tanks. Het lijkt mij dat de buitengevel van het object een brandwerendheid moet bezitten, echter waarop – wetgeving – kan ik dit voorstellen. Waar het om gaat is dat de tanks intakt blijven bij een brand :BRAND: . Zijn er forumlezers die hier ervaring mee hebben???

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

De wetgeving zegt hier niets over, de sprinkler is een gelijkwaardigheid.

Afhankelijk van het voorschrift dat wordt aangehouden voor het ontwerp van het sprinklersysteem (NFPA13, CEA 4001, VAS) gelden er bepaalde eisen voor het systeem.

Wat is jouw gedachte?
    tank moet beschermd worden voor een brand bij de buren
    tank moet beschermd worden voor een brand in het gesprinklerde deel

jansen
    Bijdrager
    Post count: 81

Kruislijst.

Het probleem zit hem niet in de brandwerendheid van de buren. In bovengenoemd geval grenst hij aan de openbare weg.

Tank zou beschermt moeten worden voor een brand in het gesprinklerde deel, echter we weten allemaal dat een sprinker een brand onder controle moet houden tot de brandweer tp is en gaat blussen ( even simpel) gezegt.

Verder voor zo ver ik weet zal de tank niet branden doordat er water in zit.

Zodoende ook mijn vraag. Wel of geen brandwerendheid. Mijn gevoel zegt niet. Echter mijn kennis is ook beperkt op dit gebied zodoende mijn vraag.

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

Je kan zelfs water koken in een papieren bekertje. Kijk maar eens op dit filmpje
    http://www.youtube.com/watch?v=xGseQk_r9EI

Oftewel, de watertank hoeft nooit brandwerend te zijn, aangezien water een hoge calorische waarde heeft. Je hebt 4,2 joule nodig om één gram water met één graad Celsius in temperatuur toe te laten nemen. Alle energie gaat in het water zitten en niet in het hulsel er omheen, waardoor het ook niet brand. (Totdat al het water verdampt is.)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.