Brandpreventieforum Forums Bouw Brandwerendheid verdiepingsvloer

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 181
    #2058 |

Situatie:
    Leegstaand winkelpand; mijn vader gaat hier een winkel beginnen. Het brandwerend/brandvertragend plafond wat erin zit moet eruit. Dit is tevens een oud plafond, een stalenmat waar tegenaan gestuct is.

Nu hebben we verschillende aannemers laten kijken en nu kwam 1 aannemer met de mededeling dat een dubbele gipsplaat van 12,5mm niet voldoet aan de hedendaagse eisen. Dit verbaasde mij, ik heb een bouwkundige opleiding gehad en weet dat een brandwerend plafond tussen een winkel en woning 60 minuten moet zijn. En dit is te halen met 2 gipsplaten van 12,5mm.

Tevens kregen we de mededeling dat fermacell platen ook niet meer voldoen aan de hedendaagse eisen. We hebben 17 m1 aan stalen balken. Ik dacht deze te bekleden met fermacell platen en zodoende aan de 60 minuten kon komen.

Dus kan iemand mij helpen, 2x gipsplaten 12,5mm tegen het plafond is 60 minuten brandwerend? En fermacell platen tegen stalen constructie, 60 minuten brandwerend?

geert klomparends
    Participant
    Post count: 22

Als je een beetje rondsnuffelt op internet zal blijken dat 2x 12,5 mm gips alleen brandwerend is als deze wordt geleverd door erkende leveranciers i.p.v. een bouwmarkt.(rigips bijvoorbeeld). In mijn beleving zijn er certificaten voor fermacellplaten en op welke wijze deze aangebracht moeten worden. Deze certificaten tonen aan dat het inderdaad een weerstand tegen bezwijken kan opleveren van 60 minuten. Kijk ook even op de site van promat. Zij geven een detailboek uit met mogelijke oplossingen in dergelijke gevallen :bwt: Het is even zoeken.

bastiaan van den broek
    Participant
    Post count: 41

Met gips is wel degelijk een bepaalde brandwerendheid te halen. MetalStud wanden van 60 min worden ook uitgevoeerd met dubbel gips. maar je zult dit wel volgens de voorschriften van de leverancier aan moeten brengen.

Voor Fermacell geldt hetzelfde.

Zoals gezegd even googlen op de materialen en dan zijn er wel oplossingen te vinden.

peter
    Participant
    Post count: 580

Het gaat allemaal een beetje kort door de bocht. Of een plafond met platen er onder tegen aan vanaf de onderzijde een brandwerendheid van 60 min kan halen is van meer invloeden afhankelijk dan alleen de plaatdikte en het aantal platen. De invloed van de certificering van het bedrijf dat het aanbrengt is geringst, nee, niet van invloed.

Van invloed zijn ook:
    – de vloer boven de platen: is dat een houten vloer, betonnen vloer, stalen vloer;
    – de vulling van de spouw (als die er is);
    – de wijze van bevestiging van de platen;
    – de h.o.h.-afstand van de bevestiging van het plafond.

Dan hebben we het nog niet gehad of het gaat om het brandwerend maken van de draagconstructie of dat het gaat om branddoorslag (scheidend) tegen te gaan. Scheidend zal maatgevend zijn.

Formeel kan alleen een test het aantonen maar zo flauw hoeft het niet te gaan.

Uitgaande van een houten vloer, dat ligt bij het op gaas gestucte plafond het meest voor de hand, dan heb je waarschijnlijk aan de onderzijde tweemaal 15 mm gipskarton nodig op metalen veerregels h.o.h. 400 mm en steenwol in de spouw (bron: SBR deel D BOT).

NB. Vergeet niet de geluidisolatie tussen woning en winkel. Die heb je nog niet goed gedekt.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.