Brandpreventieforum Forums Bouw brandwerendheid underlayment/multiplex

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #959 |

Heeft iemand een testrapport/beschrijving waarin de brandwerendheid van een (40 mm) underlayment/multiplex deur (plaat) wordt beschreven?

Even verder toelichten:
    Kozijn is van meranti, staat in wand regelwerk met 2x 9,5 mm gips.
    In kozijn zit een underlayment plaat (als deur). Ik weet niet de exacte samenstelling van de plaat (watervast verlijmd, type hout e.d.)

Ik ben op zoek naar een onderbouwing of een underlayment plaat 20 minuten brandwerend is.
    Of een test waaruit blijkt welke voorzieningen er getroffen moeten worden om de deur 20 minunten brandwerend te maken, zonder er direct een brandwerende (promat) plaat op te schroeven.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Wat is de achterliggende reden van deze vraag?

Een deur alleen is niet brandwerend.
    Wetenswaardig.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Zoals gezegd een deur is niet brandwerend. Ook van een plaat materiaal kan niks gezegd worden over de brandwerendheid maar alleen iets over het brandgedrag.

De brandwerendheid wordt bepaald door de constructie (deur + kozijn + wand + evt. zijlichten). De resultaten van een brandproef zijn dus ook niet algemeen geldig voor een deur, maar beperkt tot de geteste deur, in het geteste kozijn, in de wandconstructie die voor de brandproef gekozen is.

Je moet dus niet onderbouwen of de underlayment plaat brandwerend is maar de gehele constructie.
    Met domme-boeren-brandweer-logica zou ik iets kunnen zeggen over de inbrandsnelheid van hout, 40 mm per uur, heb ik geleerd in mijn brandwacht 2e klas opleiding. Maar dan weet ik nog steeds niet of die deurconstructie zoals in jouw voorbeeld werkelijk ook 20 minuten brandwerend is.

cu,
    Loe 8)

asb
    Bijdrager

Toch vreemd dat op de vraag of iemand een testrapport heeft er een basic lesje brandpreventie volgt……..
    Natuurlijk is de testopstelling maatgevend omtrent de brandwerendheid van een constructie. Maar er is zoveel meer af te leiden uit een testrapport, dan alleen dat een geteste constructie een bepaalde brandwerendheid heeft in bepaalde condities.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Toch vreemd dat op de vraag of iemand een testrapport heeft er een basic lesje brandpreventie volgt……..
    Natuurlijk is de testopstelling maatgevend omtrent de brandwerendheid van een constructie. Maar er is zoveel meer af te leiden uit een testrapport, dan alleen dat een geteste constructie een bepaalde brandwerendheid heeft in bepaalde condities.

Toch vreemd dat, hoewel dit blijkbaar een basic lesje is, jij je eerste post aan moet passen om toch maar de noodzakelijke gegevens op te geven… :? En dan nog geef je de nodige gegevens maar half. Lever eens een detail aan van het complete pakket deur-kozijn-wand, met boven-, onder- en zijaansluitingen en een opgave van de maatvoering (bijv. van sponningen) en materiaalomschrijving. Dan hebben we een uitgangspositie, weet iedereen waarover we het hebben, en kunnen we verder praten. Wanneer jij zelf al niet weet wat voor type plaat het is, en wat voor opbouw het heeft, hoe verwacht je dan van ons dat we je verder kunnen helpen?

Daarnaast vind ik het vreemd dat jij (gezien je IP-adres) Dit soort vreemde open vragen stelt op een forum. Je hoort te weten dat je omschrijving of in ieder geval je probleemstelling duidelijk hoort te zijn.

Over testrapporten: wat dacht je van de fabrikant van het onderdeel?

asb
    Bijdrager

Ik blijf het vreemd vinden dat ik op de vraag naar een testrapport een volledige omschrijving van de bouwkundige situatie moet geven. Maar aan de andere kant stelt Engeltje het zo dat iedereen graag wil weten waarover gesproken wordt en dan antwoord kan geven op mijn vraag.

Omschrijving:
    Voor een logiesfunctie gelegen in een logiesgebouw moet er aangetoond worden dat de niet-gemeenschappelijke logiesfuntie in een subbrandcompartiment ligt met een WBDBO van 20 minuten.

Tegen het plafond zit ongewapend gipsplaat, dikte 9,5 mm. De onderlinge afstand tussen de schroeven is niet vast te stellen, door het aangebrachte schilderwerk. In het plafond zitten twee gaten t.b.v. lasdozen waarop plafonnières zitten gemonteerd.
    De wanden zijn opgetrokken in stijl en regelwerk van hout, vurenhouten CLS regels 38 x 89 mm. De stijlen staan h.o.h. 600 mm. Aan weerszijden zijn de wanden dichtgezet met ongewapende gipsplaten, dikte 9,5 mm. Ook hier is de onderlinge afstand van de bevestigingsschroeven niet vast te stellen, door de aangebrachte stuclaag.
    De toegangsdeur is vervaardigd van een multiplexplaat, dikte 40 mm. De afmeting dan deze multiplexplaat is 790 mm breed en 2110 mm hoog. De samenstelling (type hout/lijmlaag) van de multiplexplaat is onbekend. De multiplexplaat is door middel van twee gegalvaniseerde scharnieren (50 x 39 mm, dikte 1,6 mm) bevestigd aan een merantie houtenkozijn met een soortelijke gewicht van 580 kg/m3. De afmeting van het kozijn staan aangegeven in de bijlage. Zowel in de multiplexplaat en het deurkozijn zit geen bij brand expanderend band. Het slot is een lips-insteekslot, van verzinkt staal. Op de deur zit een deurdranger van Dorma (type TS 72).
    Het kozijn is niet voorzien van boven- en/of zijlichten. De fabrikant van zowel de multiplexplaat als het deurkozijn zijn niet te achterhalen.

Mijn "open" vraag is of iemand een testrapport/beschrijving heeft waarin de brandwerendheid van een (40 mm) underlayment/multiplex deur/plaat wordt beschreven?

Ik hoop dat ik nu enigszins IP-waardig mijn probleemstelling heb toegelicht.
    afmeting deurkozijn.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Ik blijf het vreemd vinden dat ik op de vraag naar een testrapport een volledige omschrijving van de bouwkundige situatie moet geven. Maar aan de andere kant stelt Engeltje het zo dat iedereen graag wil weten waarover gesproken wordt en dan antwoord kan geven op mijn vraag.

Omschrijving:
    Voor een logiesfunctie gelegen in een logiesgebouw moet er aangetoond worden dat de niet-gemeenschappelijke logiesfuntie in een subbrandcompartiment ligt met een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van 20 minuten.

Tegen het plafond zit ongewapend gipsplaat, dikte 9,5 mm. De onderlinge afstand tussen de schroeven is niet vast te stellen, door het aangebrachte schilderwerk. In het plafond zitten twee gaten t.b.v. lasdozen waarop plafonnières zitten gemonteerd.
    De wanden zijn opgetrokken in stijl en regelwerk van hout, vurenhouten CLS regels 38 x 89 mm. De stijlen staan h.o.h. 600 mm. Aan weerszijden zijn de wanden dichtgezet met ongewapende gipsplaten, dikte 9,5 mm. Ook hier is de onderlinge afstand van de bevestigingsschroeven niet vast te stellen, door de aangebrachte stuclaag.
    De toegangsdeur is vervaardigd van een multiplexplaat, dikte 40 mm. De afmeting dan deze multiplexplaat is 790 mm breed en 2110 mm hoog. De samenstelling (type hout/lijmlaag) van de multiplexplaat is onbekend. De multiplexplaat is door middel van twee gegalvaniseerde scharnieren (50 x 39 mm, dikte 1,6 mm) bevestigd aan een merantie houtenkozijn met een soortelijke gewicht van 580 kg/m3. De afmeting van het kozijn staan aangegeven in de bijlage. Zowel in de multiplexplaat en het deurkozijn zit geen bij brand expanderend band. Het slot is een lips-insteekslot, van verzinkt staal. Op de deur zit een deurdranger van Dorma (type TS 72).
    Het kozijn is niet voorzien van boven- en/of zijlichten. De fabrikant van zowel de multiplexplaat als het deurkozijn zijn niet te achterhalen.

Mijn "open" vraag is of iemand een testrapport/beschrijving heeft waarin de brandwerendheid van een (40 mm) underlayment/multiplex deur/plaat wordt beschreven?

Ik hoop dat ik nu enigszins IP-waardig mijn probleemstelling heb toegelicht.

met 10 mm sponning en een naad rondom de deur van 1-2 mm (op z’n gunstigst) denk ik niet dat de 40 mm plaat het probleem zal zijn om 20 minuten te halen….

Iets met ketting en de zwakste schakel 8)

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

Voor een logiesfunctie gelegen in een logiesgebouw moet er aangetoond worden dat de niet-gemeenschappelijke logiesfuntie in een subbrandcompartiment ligt met een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van 20 minuten.

Volgens mij spreek je jezelf een beetje tegen. Wat wil je nu precies weten?
    Is de multiplex plaat/deur 20 minuten brandwerend? Ja, zeer waarschijnlijk wel.
    Is de gehele constructie 20 minuten brandwerend? Nee, redelijk kansloos.

Wat zou je nog meer uit het door jou zo vurig ( :lol: ) gewenste testrapport af willen leiden?

asb
    Bijdrager

Ik hoop in een testrapport te kunnen terugvinden wat het gedrag is van een multiplexplaat bij brand over een bepaalde tijd. Wat de lijmlagen voor invloed hebben op de brandwerendheid. Gaat de multiplexplaat kromtrekken, en zo ja, na hoeveel minuten gebeurt dat. Mijn gevoel zegt dat een multiplexplaat van 40 mm wel een brandwerendheid heeft van 20 minuten. Maar het enigszins onderbouwd aantonen is lastig als er niet een testrapport, van wat voor opstelling dan ook, is opgesteld.

Is het aanbrengen van expanderend band in deur of kozijn en/of de deur schilderen met brandvertragende verf zinvol, of weggegooid geld.

Of het nu voldoet of niet. De onderbouwing gaat beide kanten uit, of richting de ondernemer dat hij nieuwe kozijnen/deuren moet aanschaffen, of richting bevoegd gezag dat de aanwezige constructie voldoet.

Is de gehele constructie 20 minuten brandwerend? Nee, redelijk kansloos.

…redelijk kansloos? Op grond waarvan?

Als iemand dat (onderbouwd) weet hoor ik het graag.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

In je eerste vraag had je het over underlayment, hier heb je het over multiplex. Twee compleet verschillende materialen met verschillende eigenschappen. Snap je nu wat ik bedoel met ‘specificeren’? Ik neem aan dat je het niet over een nieuwbouwsituatie hebt, anders zou je WBDBO 30 min. moeten zijn… Dus blijft over uitbreiding of herbestemming.

Verder: Je hebt multiplex in allerlei houtsoorten, en met verschillende hechtmiddelen en laagdiktes. Voor het beantwoorden van een deel van de vraag zul je dus echt moeten weten over wat voor plaat we het hier hebben. Je weet wel zeker dat de deur massief is? 40 mm multiplex klinkt nogal heftig… Wordt de deur nog gelamineerd of op de een of ander manier gecoat?

Verder: is het een opdekdeur of een deur die volledig in de sponning valt?

Verder: de deur zal (bij brand en in een normale gebruikssituatie) geen 100% aansluiting met de sponning hebben. Vandaar dat er in een deur meestal ook tochtband of afdichtband zit. Je deur sluit niet strak op het kozijn aan, dus de enige ‘dikte’ die je hebt is de aanslag op de sponning (mm of 8 in jouw geval), en dat nog niet eens 100% dicht. Ergens eerder werd de inbrandsnelheid van hout al aangehaald. Wanneer je die van meranti (zonder e op het eind) te weten kunt komen, kun je een ‘best-case-scenario’ inschatting maken van de WBDBO.

Verder: Je kozijn sluit wellicht ook niet 100% op je muur aan. Zelfde verhaal.

Zoals ook al eerder gezegd: het was iets met een ketting en zwakke schakels…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.