Brandpreventieforum Forums Bouw brandwerendheid Underlayment en rockfon plafond

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1186 |

betreft woning in bedrijfshal.

Ik heb in de woning een rockfon syteemplafond, 30min brandwerend.
    Daarboven houten balklaag met underlayment vloer. Die vloer is hetdak van de woning binnen in de hal.

Ik moet voldoen aan 60min wbdbo.
    In hoeverre is de underlayment laag brandwerend ?
    of hoe is deze 30min brandwerend te maken met evt een coating.

Of moet ik bv promatect over het underlayment leggen of wie weet evt andere oplossingen, bv iets tussen plafond en underlayment vloer.

[mod=Emiel van Rossum]Verplaatst van "Rekenen aan brandveiligheid" naar "Bouw"[/mod]

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

>>Ik heb in de woning een rockfon syteemplafond, 30min brandwerend.
    Daarboven houten balklaag met underlayment vloer. Die vloer is hetdak van de woning binnen in de hal.

Veel brandwerende systeem plafonds behalen hun brandwerendheid uit de combinatie vloer+plafond. Wat zegt het test rapport over hoe de brandwerendheid berijkt is?

Voor het opwaarderen van vloeren kan je het beste eens kijken in het promat handboek, daar staan aantal oplossingen in hoe houten vloeren brandwerend uitgevoerd kunnen worden.

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

ik vraag me altijd weer af als dat wanneer er inbouwarmaturen aanwezig zijn wat dan de zwakste schakel is met betrekking van de brandwerendheid van het plafond.
    Gebruikelijk ben ik van mening dat men daar niet bij stil staat en dat men vaak helemaal geen brandvertragend plafond heeft.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

ik vraag me altijd weer af als dat wanneer er inbouwarmaturen aanwezig zijn wat dan de zwakste schakel is met betrekking van de brandwerendheid van het plafond.
    Gebruikelijk ben ik van mening dat men daar niet bij stil staat en dat men vaak helemaal geen brandvertragend plafond heeft.

Klopt doorvoeringen zoals lichtarmaturen zijn een zwakke schakel, je kan er wel iets brandwerends omheen bouwen. Hiervoor zijn er ook geteste oplossingen. Probleem alleen dat verlichting vaak de warmte niet kwijt kan, met alle gevolgen voor de levensduur van de armaturen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.