Brandpreventieforum Forums Bouw Brandwerendheid tussen brandcompartimenten

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #2821 |

Beste,

Wie weet of er in het volgende situatie een brandwerenheid vereist is.
    Een bestaande winkel heeft een bestaande bovenwoning waarbij een gedeelte van de bovenwoning veranderd van woonfunctie in kantoorfunctie. Moet nu de gehele verdiepingsvloer brandwerend worden uitgevoerd zowel bij de woonfunctie als de kantoorfunctie?

Alvast bedankt.

Martijn ter Huerne

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

wordt de kantoorfunctie echt functioneel afgesplitst voor de onderliggende winkel, of is het te zien als kantoor aan huis?

In het eerste geval mag je de brandwerendheid tussen kantoor en winkel laten vervallen mits je aan de oppervlakte-eisen blijft voldoen. Tussen de woning en het kantoor zal wel weer een scheiding met een brandwerendheid moeten liggen, de woning moet altijd apart van andere functies gecomparitmenteerd zijn. Gevolg van die wijziging is echter wel dat je een vergunning voor de activiteit bouwen moet gaan aanvragen bij de gemeente (hoewel je fysiek misschien niets toevoegt of weghaalt). Wanneer je winkel groter is dan 1000 m2 is ze waarschijnlijk vergund op gelijkwaardigheid, en moet bepaald worden of de toevoeging van het kantoor hierin een probleem oplevert. Dus ook opnieuw een beheersbaarheidsonderzoek laten doen.

In het tweede geval blijft het kantoor ondergeschikt onderdeel van de woonfunctie (kijk wel even of het bestemmingsplan deze constructie toestaat) en blijft de compartimentering zoals ze is. Wanneer je de WBDBO moet herstellen moet dat over het hele vloerveld. Je hoeft echter geen vergunningen aan te vragen voor bouwen. Wanneer het niet in het bestemmingsplan past en je wilt het toch op die manier, heb je die vergunning misschien wel nodig voor strijdig gebruik BP. Mocht het de bedoeling zijn dat het kantoor ten dienste komt te staan van de winkel is deze optie eigenlijk al niet haalbaar.

Bekijk in beide gevallen goed wat de eis voor WBDBO is. Omdat je in een bestaande situatie bezig bent zou de eis wel eens een stuk lager kunnen liggen dan bij nieuwbouw. Dit niveau kun je op basis van de beperkte vraagstelling hier niet bepalen. Geen idee dus of het 60, 30, 20 of 15 minuten zou moeten zijn.
    Wanneer

m ter huerne
    Bijdrager

bedankt voor je reactie,

Als ik je reactie zo lees is het eerste geval van toepassing. Het kanoor is geen kantoor aan huis en wordt functioneel afgeslplitst voor de onderliggende winkel. Heb je misschien ook een artikel van het bb waar ik deze eis kan terugvinden.

Alvast bedankt.

Moderator

http://www.bouwbesluitonline.nl/Inhoud/ … d2/afd2-10

Het veranderen van het gebouw (ook de status van brandscheidingen wijzigen) valt onder ‘bouwen’. In beginsel zijn de nieuwbouw-eisen zijn op dat bouwen van toepassing, totdat je een verbouw-artikel hebt wat je een ander niveau aangeeft.

Wanneer iets niet is verboden, is het (meestal) toegestaan. De eisen stellen dat bepaalde functies ‘in een brandcompartiment moeten liggen’, maar sluit niet uit dat er meerdere functies worden gecombineerd. Bij bepaalde kritieke functies, zoals wonen, wordt er gesteld dat de woonfunctie (met de bij die functie behorende nevenfuncties zoals bijv. kantoor aan huis) een brandcompartiment IS. Dat laat geen ruimte voor toevoeging van functies die niets met die woonfunctie te maken hebben.
    Het verschil zit hem daarbij in het verschil tussen ‘ligt in’ en ‘is’.

Het uitleggen van gelijkwaardigheidsbeoordeling vs. verbouwartikel zou wat ver gaan op dit moment. Wanneer dat hier speelt moet u het zeggen dan stuur ik een post na hierover.

Je verandering betreft eigenlijk alle compartimenten. De winkel wordt groter, en de woning verkleint. je moet dus alle brandscheidingen in dat gebouw her-beoordelen.

m ter huerne
    Bijdrager

Bedankt voor je reactie,

Het is me al een stuk duidelijker. Ik heb inmiddels ook met de brandweer van de desbetreffende gemeente gesproken.
    De gelijkwaardigheid vs verbouwartikel is hier niet van toepassing desalniettemin mag je mij wel wat informatie over dit onderwerp toesturen.

Alvast bedankt.

Moderator
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.