Brandpreventieforum Forums Bouw brandwerendheid recreatiewoning

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #49562 |

Hallo,

We hebben een zomerhuisje laten bouwen (houtskeletbouw) en bekleed met douglas gevelbekleding. De afwerking binnen gaan we zelf doen. We staan aan beide kanten 1.5 meter van de erfgrens. Bij nieuwbouw is de wbdbo 30 minuten. Voorheen was het zo dat bij 1.5 meter je al voldeed aan 20 minuten wbdbo, nu moeten we brandwerende maatregelen nemen omdat we dichter dan 2.5 meter tot de erfgrens zitten.

vraag 1:moeten we dan voor nog maar 10 minuten brandwerendheid in de gevel van het huisje zorgen? We hebben immers al aan beide kanten 1.5 meter afstand tot de erfgrens wat voorheen goed was voor 20 minuten.

Aanvankelijk zei het bestuur van de vereniging tegen ons dat 20 minuten voldoende was en dat we niks hoefden te doen, hier kwamen ze later op terug en nu weten we gewoon niet hoe we dit moeten doen, we snappen echt niks van de regelgeving en van de berekening. De teksten vind ik te moeilijk en ik snap alle definities, berekeningen en woordkeuzes simpelweg niet…dacht toch dat ik een goed stel hersens had maar ik kom er gewoon niet uit.

We hebben gecertificeerde brandwerende ramen in de gevel en deze afgekit met brandwerende kit.

vraag 2:Als opbouw dachten wij aan 12.5 mm normale gipsplaten, folie, 60 mm steenwol tussen de stijlen, folie, gevelbekleding. Is dit denken jullie voldoende?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2277

Als je zegt ‘zomerhuisje’ vraag ik me meteen af of je wel binnen het bouwbesluit-idee van ‘perceel’ valt. Als je op een recreatiepark staat, staan alle huisjes eigenlijk op één groot perceel, en afhankelijk van de functie die je het meegeeft kan het zelfs zo zijn dat alle huisjes samen in één groot brandcompartiment mogen liggen.

Ik denk dat de regels die de beheerder opstelt daarvoor ook meer uit zijn eigen koker moeten komen dan uit het bouwbesluit.

Maar wanneer je dit gaat beoordelen op grond van de NEN voor overslagberekeningen, mag je binnen een onderlinge afstand van 5 meter (of 3x de verwachtte vlamlengte, maar daarvoor moet je een berekening maken om dat aan te tonen) geen afstandreductie toepassen voor brandoverslag. Dus moet je gevel de helft van de vereiste brandwerendheid volledig zelf kunnen halen.

En daarnaast heeft de NEN ook nog een randvoorwaarde, dat je gevel plus spouw slecht brandbaar moeten zijn. Dat ga je niet halen.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2277

Als je zegt ‘zomerhuisje’ vraag ik me meteen af of je wel binnen het bouwbesluit-idee van ‘perceel’ valt. Als je op een volkstuincomplex, staan alle huisjes eigenlijk op één groot perceel, en afhankelijk van de functie die je het meegeeft kan het zelfs zo zijn dat alle huisjes samen in één groot brandcompartiment mogen liggen. Bij een echt recreatiepark zal het weer anders zijn.

Ik denk dat de regels die de beheerder opstelt daarvoor ook meer uit zijn eigen koker moeten komen dan uit het bouwbesluit.

Maar wanneer je dit gaat beoordelen op grond van de NEN voor overslagberekeningen, mag je binnen een onderlinge afstand van 5 meter (of 3x de verwachtte vlamlengte, maar daarvoor moet je een berekening maken om dat aan te tonen) geen afstandreductie toepassen voor brandoverslag. Dus moet je gevel de helft van de vereiste brandwerendheid volledig zelf kunnen halen.

En daarnaast heeft de NEN ook nog een randvoorwaarde, dat je gevel plus spouw slecht brandbaar moeten zijn. Dat ga je niet halen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door Joachim Bolte Joachim Bolte.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.