Brandpreventieforum Forums Bouw Brandwerendheid nieuw te bouwen dakkapel

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2086 |

Mijn huis is gebouwd begin jaren 80 (1983 opgeleverd) en gebouwd naar de toemalige regelgeving.
    Nu wil ik een dakkapel op ons huis laten plaatsen. Volgens de gemeente is de aanpassing vergunningsvrij (gecheckt bij de gemeente) maar niet regelvrij (zie ook de folder m.b.t. dakkapel> http://omgevingsvergunning.vrom.nl/asse … 54AAFF.PDF).
    Echter de regelgeving m.b.t. de brandwerendheid is mij niet compleet duidelijk.
    Moet de dakkapel 30 minuten brandwerend zijn (mijn interpretatie van Bouwbesluit) of moet deze dakkapel gelijk zijn aan de brandwerendheid van het dak zoals deze op dit moment is (0 minuten brandwerend)? Ik kan het antwoord op deze vraag niet vinden in bouwbesluit.
    Resume: bestaande situatie is 0 min brandwerend, wat is dan de brandregelgeving voor het te plaatsen dakkapel?
    We hebben een akkoord om de dakkapel te bouwen van onze buurvrouw gekregen (burenrecht). We kijken straks uit op haar platte dak (zij heeft een 2 laags-woning met plat dak, wij hebben een 3 laags woning), afstand tot haar dak vanaf ons dakkapel is straks schuin gezien minder dan 2 m.
    Ik hoop dat iemand ons meer duidelijkheid kan geven! Alvast bedankt!

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Voor een gericht advies wil ik jeverzoeken om een situatieschetsje/tekening/foto te plaatsen, zodat we wat gerichter kunnen antwoorden. Als algemene stelregel kun je het volgende aanhouden:
    WBDBO-eis tussen twee woningen is 60 minuten. Echter op basis van spiegelsymmetrie mag je er van uitgaan dat beide buren in zo’n geval de helft voor hun rekening nemen. Gevolg: je moet zelf voorzien in een brandwerendheid van 30 minuten, gemeten van gevel (dakkapel) tot de erfgrens. Volgende stelregel: de maximale vlamlengte is gesteld op 5 meter. Staat de dakkapel minder dan 2,5 meter (5 : 2 = 2,5) van de erfgrens, dan dien je brandwerende voorzieningen te treffen (zijwang en/of kozijn 30 minuten brandwerend). Staat hij er verder van af, dan is er geen gevaar voor brandoverslag. Overigens draagt de afstand tussen dakkapel en erfgrens altijd wat bij aan de totale brandwerendheid (hoe groter de afstand, hoe minder je in de constructie hoeft te doen). Hier kun je aan laten rekenen, maar ik denk niet dat dit voor een enkele dakkapel lonend zal zijn. De berekening is in zo’n geval waarschijnlijk duurder dan de technische voorzieningen die je moet treffen.

annemarie horst
    Bijdrager
    Post count: 2

@ Leon bedankt voor het snelle antwoord! Geldt de regelgeving mbt de 30 minuten brandwerendheid ook voor het glas? En zo ja, moet het dan een kozijn zijn wat niet open kan? Ik zal ff een tekening opzoeken en posten.

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Wanneer dat kozijn zich in de brandscheiding bevindt, dan zal deze inderdaad 30 minuten brandwerend moeten zijn. Het draaiende deel mag dan wel te openen zijn. 30 minuten brandwerendheid is voor een kozijn trouwens goed haalbaar hoor. Klinkt allemaal heel spannend, maar dat valt best mee. ’t Is wel wat duurder dan een standaard kozijn uiteraard, dat komt voornamelijk door het brandwerende glas dat je nodig hebt.

bastiaan van den broek
    Bijdrager
    Post count: 41

30 minuten brandwerend kozijn is inderdaad niet heel ingrijpend. Het glas zal een meerprijs met zich meebrengen, de profilering is veelal hetzelde.

Ik denk dat je dit wel moet doen als de dakkapel in de schuinte gemeten al op minder dan 2 meter van het dak van de buurvrouw zit, dan zal het horizontaal gemeten tussen de 1 en 2m van de erfgrens zitten.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.