Brandpreventieforum Forums Bouw Brandwerendheid multiplex

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 19
    #1033 |

De inbrandsnelheid van hout is 2 cm per half uur. Betekent dat ik mijn staalkolommen 30 minuten brandwerend bescherm als ik ze omtimmer met plaatmateriaal van 20mm dik?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

misschien als je spijkers/schroeven het niet na 15 minuten begeven

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

De genoemde inbrandsnelheid geldt voor vurenhout, terwijl het plaatmateriaal -volgens onderwerp- multiplex is. Tevens lijkt me van belang hoe het zit met het temperatuurverloop van het staal gedurende dat half uur. Multiplex is niet het gebruikelijke materiaal om een draagconstructie mee te bekleden. Overigens bestaan er ook brandwerende coatings om een draagconstructie mee te bekleden, wordt ongeveer verwerkt als een verf. (zie bijvoorbeeld firestop.nl)

Jan

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Multiplex is niet het gebruikelijke materiaal om een draagconstructie mee te bekleden.

Dat wil niet zeggen dat het er niet geschikt voor is!!!

Maar alleen doorbrand tijd berekenen is denk ik wat te kort door de bocht, opwarming van staal tijdens het inbrandingsproces moet je ook meenemen.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Correct je kan je niet enkel baseren op de inbrandsnelheid.

De brandwerendheid van een staalconstructie wordt o.a. bepaald door de kritische staaltemperatuur. Je moet dus bepalen wat het effect is van de bekleding, in dit geval hout op het temperatuurverloop van de staalconstructie.

Dit is niet iets wat je op een luciferdoosje uit kan rekenen. Met behulp van dit doosje kan je wel de oven aansteken, en hiermee het effect bepalen.

In het programma brawesta (http://www.bouwenmetstaal.nl/04_3_software.lasso) kan je het effect van diverse bekledingsmaterialen bij een specifieke belastingscombinatie bepalen. Alleen geen hout…. wel kun je zelf de thermische eigenschappen definiëren, echter weet je de lambda van hout bij 100, 200, 300 400, 500 graden C?

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

De grote fout die je hier maakt, is dat je twee dingen door elkaar haalt. Uit de brandbaarheid van een materiaal ‘concludeer’ jij dat een desbetreffende constructie brandwerend is, zo werkt het dus niet. Het gaat om de samenwerking van de verschillende componenten.

Vergelijk het met een tegelvloer: tegels, voegmortel, betonvloertje (=materiaal), ze zijn allemaal waterbestendig. Maar een tegelvloer (=constructie) is niet automatisch 100% waterdicht.

Simpel gezegd moet een brandwerende constructie dus ‘vuur- en eventueel warmtedicht’ zijn.

hendrik
    Bijdrager

Echter de kritieke staaltemperatuur ligt tussen de 400 en 550 graden. De ontbrandingstemperatuur van hout ligt rond de 270 graden. Dus zou de bekleding al eerder aan de binnenkant gaan branden dan dat de kritieke staaltemperatuur bereikt wordt. Een brandwerende deur echter gaat toch ook niet aan de andere zijde branden?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Dat komt omdat de koolstof aan de brandzijde als isolator werkt. Overgedimensioneerde houten balken kunnen het bijvoorbeeld aardig lang uithouden bij brand, omdat ze beschermd worden door hun eigen koollaag.

Je zegt wel erg snel dat de kritieke temperatuur van staal tussen de 400 en 500 graden ligt… Moet je dat niet volgens de constructie-NEN berekenen, met de belastingscombinaties voor brand erbij?

hendrik
    Bijdrager

Aan de brandzijde vormt zich een koollaag, maar aan de niet-brandzijde niet. Deze zijde zal dus ontbranden als de temperatuur de ontbrandingstemperatuur overschrijdt.

De kritieke staaltemperatuur is uiteraard afhankelijk van de belasting. Vandaar ook de ruime weergave van 400 tot 550 graden.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

En hoe wil je de temperatuur aan de niet-brandzijde zo hoog krijgen? :wink:

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

allemaal mooi en aardig, maar ondertussen kun je er dus weinig van zeggen omdat ook het zuurstofgehalte aan de niet-brandzijde van belang is, naast diverse andere factoren (hadden we het al over vervorming van hout gehad en naden die hierdoor ontstaan?).

Ik sluit me aan bij het testen van een houten beschermingsconstructie, die overigens heel veel voorkomt omdat promat o.g. niet zo stootvast is als multiplex. Meestal dus een basisbescherming voor de brandwerendheid en iets extra’s om ook stootvastheid te garanderen in het gebruik.

Veel plezier met de testen! :wink:

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.