Brandpreventieforum Forums Bouw Brandwerendheid kalkzandsteenwand met inbouwdozen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 252
    #1581 |

Stel ik heb een brandwerende scheiding van 100 mm kalkzandsteen waarin inbouwdozen worden geplaats. Ter plaatse van de inbouwdozen zal de wanddikte reduceren tot 50 mm. Kalkzandsteen van 67 mm heeft een WBDBO van ca. 45 minuten. De gebundelde contactdozen zullen verspringend met enige tussenruimte worden geplaatst. Alles is zichtwerk en moet sloopbestendig zijn, opbouwdozen is dus geen optie. In hoeverre wordt er dan nog voldaan aan de WBDBO van 60 minuten? Indien er niet voldaan wordt, zijn er alternatieven zoals brandwerende wandcontactdozen :roll: ?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Stel ik heb een brandwerende scheiding van 100 mm kalkzandsteen waarin inbouwdozen worden geplaats. Ter plaatse van de inbouwdozen zal de wanddikte reduceren tot 50 mm. Kalkzandsteen van 67 mm heeft een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van ca. 45 minuten. De gebundelde contactdozen zullen verspringend met enige tussenruimte worden geplaatst. Alles is zichtwerk en moet sloopbestendig zijn, opbouwdozen is dus geen optie. In hoeverre wordt er dan nog voldaan aan de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van 60 minuten? Indien er niet voldaan wordt, zijn er alternatieven zoals brandwerende wandcontactdozen :roll: ?

De wanddikte zal verder reduceren dan genoemde 50mm. 50mm is de diepte van de inbouwdoos. Om deze in te bouwen wordt met een dozenboor een cirkel in de muur gezaagd, daarna moet het uitgezaagde blok nog met een beitel verwijderd worden. Wanneer je de diepte precies 50mm zou boren past de doos niet (steekt uit) omdat het blok niet mooi recht afbreekt binnenin de wand. In de praktijk kan dus de diepte ook makkelijk 60 mm of meer zijn. De genoemde alternatieven zoals brandwerende wandcontactdozen heb ik nog nooit gezien.
    Ander punt, gebaseerd op logisch nadenken zonder hiervoor gestudeerd te hebben… Kalkzandsteen van 67 mm heeft een wbdbo van 45 minuten. Stel ik stook een vuurtje bij deze wand. Na 45 minuten zal branddoorslag of brandoverslag optreden. Wat gebeurt er dan precies? Kalkzandsteen brandt niet volgens mij. Betekent dit dat kalkzandsteen zodanig "afgebroken" wordt dat deze bezwijkt of wordt de kalkzandsteen zo heet dat aan de andere zijde hierdoor brand ontstaat. Indien het laatste het geval is, in hoeverre zorgt een inbouwdoos voor reductie wbdbo, immers de warmte die opgenomen wordt verspreidt zich door de muur waarvan de oppervlakte (en massa) zoveel groter is dan de oppervlakte van de inbouwdoos.

Ben benieuwd naar reactie’s van de experts op dit gebied betreffende mijn gedachte,

J. Nieuwland

remko ten brinke
    Bijdrager
    Post count: 4

bij mijn weten bestaat er geen brandwerend schakelmateriaal.
    echter wel kun je van hilti de putty pad toepassen deze opschuimende foam plaats je in je inbouwdoos en deze hersteld de brandwerende functie van de muur

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

5% mag afwijken door schakelmateriaal e.d.

Artikel 2.95
    1. Op ten hoogste 5 % van de totale oppervlakte van de constructie-onderdelen van elke afzonderlijke ruimte, waarvoor volgens de artikelen 2.92 tot en met 2.94 een eis geldt, is de eis niet van toepassing.

etc..

jarnold ter meer
    Bijdrager

Allen bedankt voor de inbreng.

@ Remko ten Brinke
    Leuk materiaal die goed werkt (mits goed aangebracht uiteraard), maar het materiaal is meer bedoeld voor lichte scheidingswanden als Metal Stud. Natuurlijk zou het ook toegepast kunnen worden in kalkzandsteen, echter vraag ik me af of dit wel goed en strak aangebracht kan worden. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre dit zin heeft, want het materiaal heeft ook een bepaalde dikte waardoor de sparing ook weer groter wordt…. Uit navraag bij Hilti blijkt ook inderdaad dat het speciaal bedoeld is voor lichte scheidingswanden.

@Janus Magus
    De vrijstelling geldt voor brandvoortplanting, niet voor WBDBO.

Uit navraag bij verschillende kalkzandsteenleverancier en firestopsleverancier blijkt wel dat ik een wel heel lastige vraag heb gesteld. De meeste zitten behoorlijk met hun oren te klapperen en kunnen niet echt een onderbouwd antwoord geven.
    Met het antwoord van J. Nieuwland zou ik met behulp van logische redenatie iets op papier kunnen zetten. Door het ontbreken van rekenkundige onderbouwing zal dit echter niet enorm sterk zijn…

Op internet heb ik nog wel brandwernde inbouwdozen gevonden van een leverancier van onze zuiderburen. Het betreft HWD 90 van Helia Elektro. Deze kunnen voldoen aan een brandwerendheidsklasse tot F90 (conform DIN 4102-4).
    http://www.helia-elektro.be/wNiederlaen … /HWD90.php
    Ik heb geen ervaring met deze norm. Is F60 gelijk aan een WBDBO 60 zoals wij dit in Nederland hebben? Heeft iemand ervaring met dit product?

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

@Janus: dat wat je roept klopt tav brandvoortplanting maar niet voor brandwerendheid!!!!!!!!!!!!

Overigens: een wand moet voldoen aan EI, dus afdichting en temperatuur. De afdichting zal wel goed gaan, want de temperatuur is normaal bij dit soort wanden maatgevend. Een wandcontactdoos in een wand, kan wel eens goed gaan als de temperatuuropnemers bij een proef op de goede plek zitten. Zolang er gemiddeld maar niet boven de 140 oC gescoord wordt, en de piek tpv de inbouwdoos niet boven de 180 oC komt, is er formeel niets aan de hand.

Een bouwfysicus zou hier een ‘koudebrugberekening’ op los kunnen laten om de invloed te onderzoeken van locale verdunningen. Overigens heb ik een dergelijke discussie ook al eeng gehoord bij plaatvloeren waarin woningventilatie werd geintegreerd. Leveranciers kijken erg glazig als je het over dit soort dingen hebt.

Ik denk dus dat het wel mee zal vallen.

jarnold ter meer
    Bijdrager

Ja, ik zat zelf ook al te denken aan een Voltra-berekening o.i.d., maar de opdrachtgever wil het eerst zonder proberen (centjes….).

Bedankt voor jullie reacties 8) .

Ik ben nog wel benieuwd of F60 (conform DIN 4102-4) gelijk is aan EI60… :?:

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

waarschijnlijk een dom idee van me, maar is het niet makkelijker om gewoon 150 mm kalkzandsteen te zetten?

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

@ Ruud

Daar houd ik van: Hollandse nuchterheid!!

@ Jarno
    Voor zover ik weet zit er wat verschil in de overdruk in de oven (bij DIN lager) en de plaatsing van thermokoppels. Invloed daarvan op de brandwerende inbouwdozen is gevoelsmatig (o.b.v. link naar leverancier) beperkt…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.