Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Brandwerendheid Drogeblusleiding

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 79
    #1352 |

Beste leden van het forum,

Tijdens inspecties bij het hydrostatischbeproeven van droge blusleidingen kom ik tegenwoordig veel de zogenaamde knel koppelingen tegen (victaulic) . Deze worden om de leiding heen gelegd en met een bout vastgezet. De leiding wordt waterdicht gemaakt middels een rubber manchet. Conform de NEN 1594 artikel 4.1.3 moet de leiding een functiebehoud hebben van ten minste 60 minuten. Wanneer de bewuste koppelingen in een pand worden gebruikt, en daarbij ook nog eens in een brandcompartiment zitten, heb ik zo mijn twijfels over het functiebehoud van deze koppelingen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Deze koppelingen voldoen volgens de specs sowiso niet aan de eis voor een droge blusleiding aangezien de werkdruk maximaal 21 bar is. De testdruk voor certificering is 24 bar. voor de duur van minimaal 5 minuten. Bij een gebouw boven de 70 meter komt daar per tien meter nog eens 1 bar bij. Dus dat gaat een natte boel worden denk ik.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.