Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig Brandwerendheid doorvoeren.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 17
    #2162 |

Tijdens controles op de bouw loop ik tegen situaties aan waarbij dunne leidingen door brandwerende scheidingen voeren. Volgens de installateur zijn er geen knelmanchetten of dergelijke voor leidingen, kleiner dan 25mm doorsnede. Daarmee zou hij e.e.a. dan ook niet brandwerend kunnen afwerken.

In het verleden stonden er wat zaken in de NPR 6091, maar die is inmiddels vervallen.

Iemand enig idee waar (in welke NEN) ik kan vinden of er bij leidingen/doorvoeren onder een bepaalde diameter geen voorzieningen hoeven te worden getroffen?

freddy
    Bijdrager
    Post count: 41

Dat ga je niet vinden in een norm….alle doorvoeringen hebben een brandwerende afwerking nodig in een brandscheiding! Voorheen werd voor kleine doorvoeringen een uitzondering gemaakt in het boek ‘Brandbeveiligingsinstallaties’van de NVBR. In de nieuwe druk is dit vervallen en wordt verwezen naar ‘Brandveilige doorvoeringen’ van ISSO/SBR.

maarten klerken
    Bijdrager
    Post count: 17

Precies, dat idee heb ik ook.
    Is weer de standaarddiscussie op de bouw dat e.e.a. niet nodig zou zijn. Ik kan dit nergens terugvinden (Had ik ook niet verwacht).

marcel boer
    Bijdrager
    Post count: 8

In het boek brandveilige doorvoeringen ( isso / SBR ) worden diverse opties aangedragen voor kunstof doorvoeringen die kleiner zijn dan 25 mm.
    Onder andere wordt gesproken van een brandwerendheid tot 120 minuten bij leidingen tot 50 mm die gerealiseerd kan worden met opschuimend kit. Daarnaast kan ook opschuimend band worden gebruikt.
    Opschuimend band of kit voor deze oplossing stelt eisen aan de sparingsvorm en – grootte. ( De vrije ruimte rondom de buis mag niet groter zijn dan 20 mm.
    Ook met steenwolisolatieschalen en brandwerende coating kan een oplossing zijn.

Met vriendelijke groet,

Marcel Boer

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.