Brandpreventieforum Forums Gebruik Brandwerende verkoopwagen (?)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 17
    #49362 |

Bij “bak- en braadwagens” wordt vaak de eis gehanteerd dat deze tenminste 5m afstand tot een gevel (of bouwwerk) dienen te worden opgesteld, behalve als deze gevel tenminste 30min. brandwerend is uitgevoerd.

Nu wordt er regelmatig gesproken over verkoopwagens met een brandwerende achterzijde, waardoor deze toch dichtbij gevels kunnen worden geplaatst. Ik kan echter geen wetgeving/richtlijnen/uitvoerings-eisen vinden waarin e.e.a. nader is toegelicht.

Iemand suggesties?

idehoogenidehoogen
    Bijdrager
    Post count: 7

Een verkoopwagen is niet benoemd in de wet. Moeilijk in een hokje te plaatsen, maar de afsstandsbijdrage komt o.a. uit de woonwagenfunctie. 5 meter afstand wordt vaak gezien als zijnde veilig. Enkel de achterzijde brandwerend uitvoeren is mijns inziens niet voldoende, bovenkant en voor- en achterzijde ook…
    je kunt er aan rekenen alleen heeft ook elke gevel een andere brandwerendheid, je zult dat ten opzichte van elkaar moeten afwegen. Ook hier geldt GEZOND BOERENVERSTAND gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Ing. I. de Hoogen, fse

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Toevallig hebben ze in breda een regeling hiervoor, zie http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Breda/111863/111863_1.html. Hier staan in par.4 artikel 10 de 5 m en brandwerendheid genoemd.

Op marktplaats zie ik een frietwagen waarvan gezegd wordt dat deze brandwerend is, zie PDF van de advertentie tekst in bijlage. Maar eens even gemaild hoe dat is aangetoond… Kan me er inderdaad weinig bij voorstellen..

It burns us, preciousssss !!!

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

reactie ontvangen: brandwerendheid is niet getest, alleen zijn de wanden opgebouwd uit geprofileerde alu panelen met brandwerend pur. Dus nou ja er zit iets brandwerends in ja ;)

It burns us, preciousssss !!!

maarten klerken
    Bijdrager

Een verkoopwagen is niet benoemd in de wet. Moeilijk in een hokje te plaatsen, maar de afsstandsbijdrage komt o.a. uit de woonwagenfunctie. 5 meter afstand wordt vaak gezien als zijnde veilig. Enkel de achterzijde brandwerend uitvoeren is mijns inziens niet voldoende, bovenkant en voor- en achterzijde ook… je kunt er aan rekenen alleen heeft ook elke gevel een andere brandwerendheid, je zult dat ten opzichte van elkaar moeten afwegen. Ook hier geldt GEZOND BOERENVERSTAND gebruiken.

Dat snap ik ook……..

Ik

Bij “bak- en braadwagens” wordt vaak de eis gehanteerd dat deze tenminste 5m afstand tot een gevel (of bouwwerk) dienen te worden opgesteld, behalve als deze gevel tenminste 30min. brandwerend is uitgevoerd. Nu wordt er regelmatig gesproken over verkoopwagens met een brandwerende achterzijde, waardoor deze toch dichtbij gevels kunnen worden geplaatst. Ik kan echter geen richtlijnen/uitvoerings-eisen vinden waarin e.e.a. nader is toegelicht. Iemand suggesties?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Grappig die regeling van Breda.
    In werking getreden op 1-3-2004 met als grondslag de Gemeentewet artikel 162 en artikel 151.

Artikel 162 en 151 zijn al per 7-3-2002 vervallen! Hoe kunnen ze dat dan als grondslag gebruiken. Foei!?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 330

Ing. I. de Hoogen, FSE schreef;

Een verkoopwagen is niet benoemd in de wet. Moeilijk in een hokje te plaatsen, maar de afsstandsbijdrage komt o.a. uit de woonwagenfunctie. 5 meter afstand wordt vaak gezien als zijnde veilig. Enkel de achterzijde brandwerend uitvoeren is mijns inziens niet voldoende, bovenkant en voor- en achterzijde ook…
    je kunt er aan rekenen alleen heeft ook elke gevel een andere brandwerendheid, je zult dat ten opzichte van elkaar moeten afwegen. Ook hier geldt GEZOND BOERENVERSTAND gebruiken.

Kijk daar hou ik nou van … gewoon het boerenverstand gebruiken. Hoe de marskramer zijn handel aan de man brengt met een brandwerende voorkant van zijn kraam is natuurlijk niet belangrijk. Ik denk dat je gegrilde kippetje, je gebakken visje, je oliebol, stroopwafel of portie chiros via een vloerluik wordt uitgeserveerd.

maarten klerken
    Bijdrager

Berekenen en gezond boerenverstand zijn leuk en aardig…….

Ik ben bezig met het formuleren van beleid voor de opstelling van bak- en braadwagens tijdens evenementen. Dan is de afstand van 5m vaak niet haalbaar in binnensteden, daar is domweg de ruimte niet voor. Om ondernemers de mogelijkheid te geven om toch voor gevelopeningen te gaan staan, kun je ook kijken of er brandwerend uitgevoerde bakwagens kunnen worden geplaatst. Dat deze bestaan wordt nogal eens geroepen, maar daadwerkelijk zodanig uitgevoerde wagens zijn zeldzaam. Dan komt namelijk meteen ook de vraag hoe een dergelijke wagen is getest c.q. gecertificeerd. Een wagenbouwer kan wel heel mooi “vinden” dat zijn product brandwerend is, dat wil niet zeggen dat het in de praktijk ook wat voorstelt.

Ja, ik kan best e.e.a. gaan berekenen, maar dan moet ik dat steeds per voorkomend geval doen, per situatie. Dat is ondoenlijk en ook niet op te nemen in beleid.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.