Brandpreventieforum Forums Bouw Brandwerende scheiding tussen garage en woning

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
  • christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180
    #26 |

Gisteren tijdens het kerstdiner de vraag gekregen of in een nieuw te bouwen woning een brandwerende scheiding tussen garage en het huis noodzakelijk is? Er zijn een aantal onduidelijkheden omtrent de deur maar mocht het zo zijn, dan niet deze toch ook zelf sluitend te zijn?

Kan iemand mij verder helpen met het bovenstaande en de bijbehorende artikelen vanuit het bouwbesluit.

Alvast bedankt voor jullie reactie…

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

1 user thanked author for this post.
    johannes jansen
    Bijdrager
    Post count: 65

De garage mag als nevenfunctie van de woning worden gezien. Beiden bij elkaar <1000m2 mag 1 BC zijn. Dan is geen brandwerende scheiding en dus ook geen zelfsluitende deur nodig. Als ik me niet vergis was in het BB 2003 wel een zelfsluitende deur voorgeschreven tussen woning en garage (stalling voertuigen) maar dit was geen brandveiligheidsvoorschrift. Ging over tegengaan geur / stank volgens mij.

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Bedankt Johannes,

Dacht er enigszins ook zo over maar waar zou ik dit in het bouwbesluit kunnen lezen. Op de eerste tekening stond namelijk wel een brandwerende deur. Bij navraag was het niet meer noodzakelijk maar nu is er wat twijfel…

Alvast bedankt!

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Misschien is het wel verstandig in plaats van vereist…..

johannes jansen
    Bijdrager
    Post count: 65

kan ik niet ontkennen ;)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

De aanwezigheid van een afsluitbare (geen zelfsluitende) deur was vereist omdat je garage een sterk geventileerde ruimte moet zijn. Dat betekent dat de ruimte niet goed verwarmd kan worden, en energietechnisch van de wel-verwarmde woning moet zijn afgescheiden. De wand tussen de garage en de woning moet dus goed geisoleerd zijn, en een deur die daarin is gelegen ook.

Zelfsluitendheid kan dan handig zijn, hoewel ik denk dat gebruikers die deur ook zelf wel dicht zullen houden.

Brandtechnisch gezien kun je de garage ook ‘los’ zien en bij je indeling van BC buiten beschouwing laten (‘overige functie’ < 50 m2 hoeft niet in een BC te liggen), maar dan moet je natuurlijk wel nog steeds het doorslagtraject vanuit de woning naar een spiegelsymmetrisch gespiegelde woning bekijken. Op dat moment kan het nodig zijn dat die wand en deur wel een bepaalde brandwerendheid moeten vertegenwoordigen, en dat de deur dan logischerwijs ook zelfsluitend moet zijn uitgevoerd. Of zo’n theoretische benadering in de praktijk echt iets gaat uitmaken kun je je afvragen, maar goed, dat kun je ook per geval bekijken.

Voordeeltje van de eerste methode is wel dat je garageruimte ook technisch gemakkelijk geschikt te maken is om als woning in te richten. Bij het tweede voorbeeld zit je vast aan het gebruik van ‘overige functie’, en moet je bij een wijziging daarvan de boel gaan herbeoordelen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.