Brandpreventieforum Forums Bouw brandwerende gevel 30 minuten

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #1107 |

In een bestaande situatie moet een brandwerende binnengevel worden geplaatst. 175 meter lang 4.5 meter hoog.
    De enige funktie van de gevel is brandwerendheid van 30 minuten verder niets.
    Is Kooltherm K1 van Kinspan daarvoor geschikt ? die geeft in het bijgeleverde attest aan te voldoen aan euroklasse Bs1do als naakt produkt getest volgens NEN/NBN EN 13823: 2003.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

De codering is als volgt opgebouwd:
    B = Vlamoverslag niet mogelijk;
    s1 = Geringe rookproductie;
    d0 = Geen brandende druppels/delen.

Ik moet nog even kijken of het echt gelijkwaardig is, maar daar ziet het wel naar uit. Ik kom er nog even op terug.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Ik heb het e.e.a. even opgezocht. De klassering die jij vermeld zegt eigenlijk niets over de brandwerendheid. Het zegt iets over de materiaaleigenschappen m.b.t. rookklassen en brandklassen overeenkomstig NEN 1775, NEN 6065 en NEN 6066. Voor de brandwerendheid wordt verwezen naar NEN EN 13501-2 (NEN 6068 of NEN 6069). Daaruit kan dan een klasse volgen van bijvoorbeeld EW30 of EW60. De cijfers geven de geteste brandwerendheid aan.
    Via de site van Kingspan heb ik kunnen achterhalen dat er op Kooltherm K1 een brandwerendheid is getest van 32 minuten (zie TNO test 94-CVB-R0853). Echter is Kooltherm K1 een dakplaat, geen wandplaat. De brandwerendheid van een wandconstructie is niet gelijk aan die van een dakconstructie, dus mag er niet zondermeer aangenomen worden dat deze brandwerendheid voor wanden gelijk is aan die van daken. Ik adviseer daarom contact op te nemen met Kingspan om te informeren of er ook testresultaten zijn voor wanden.

Succes ermee :wink:

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Volgens mij heeft kingspan juist speciale produkten met een "firesafe"

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

http://www.kingspan.nl/default.asp?Id=729

Volgens mij voldoet de Kooltherm K1 niet. Als het paneel "alleen maar brandwerend" moet zijn hoef je niet aan andere zaken te denken. Je kan dan, als we toch met Kingspan bezig zijn een KS1000 RW toepassen.

Je hebt het over een binnengevel, is dat een binnenwand? let namelijk wel op dat je alleen met brandwerende platen geen brandwerende wand maakt. Ook de draagconstructie dient de wand gedurende in jouw geval 30 minuten stand te laten houden.

euroclass
    Bijdrager
    Post count: 16

Klopt idd. Dit is een classificatie op `reaction to fire` het simuleerd een beginnend brandje, vergelijkbaar met een prullenbakbrand (SBI test in "end use" condition – dus de vlam wordt op het staal gestraald voor 20min met 30Kw). Het zegt dus niks over de brandweerstand en de brandbare gassen die uit het paneel vrij komen. Vraag beide rapporten op: reaction to fire en brandweeerstand en let goed op het toepassingsgebied (dikte van de kern, dikte van de staalplaat, hoe groot mag de naad zijn enz…. Waarschijnlijk zal je met een hele dike plaat en alle mits en maars het wel halen, maar ja…….Je moet het zo zien: Als je het kanaal tussen Nederland en Engeland vult met benzine heb je geen onbrandbaar geheel. De brandweerstand wordt door de afstand (dikte) groter.

Lever deze rapporten ook in bij de aannemer en geef aan dat hij zich aan het toepassingsgebied, zoals beschreven in de rapporten moet houden. Anders kan de gebouweigenaar, als het fout gaat (middels de woningwet) aansprakelijk gesteld worden.

En let op…..Als het om een brandscheiding wordt dan gaat, naast EW, ook I een rol spelen.

De verzekeraar in een vroeg stadium erbij betrekken is ook een hele goed optie!

Succes!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.