Brandpreventieforum Forums Bouw Brandwerende deuren – vergrendeling

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #1300 |

Als een bestaande houten deur (30 minuten brandwerend) of (60 minuten brandwerend) voorzien is van een deurdranger en een loopslot (alleen dagschoot) en deze deur voor mindervaliden geautomatiseerd moet worden, mag dan de dagschoot verwijderd worden? Of anders gesteld, moet een brandwerende houten deur voorzien zijn van een slot?
    Bij dubbele deuren is dit niet altijd van toepassing omdat dit soms doordraaiende deuren zijn of deuren met een bortelnaald. Bij enkele deuren is dit ook niet altijd het geval maar ik wil zeker weten of dit niet tegen de regels is.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

In de regel is er een sluiting noodzakelijk in verband met het beperken van de vervorming van de deur.

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Bij een houten deur die ‘naar het vuur toe’ draait is een dagschoot misschien minder noodzakelijk dan wanneer deze ‘van het vuur af’ draait. Uitsluitsel kan alleen een testrapport van de betreffende deur geven; ik denk dat het lastig is een dagschoot op basis daarvan te verwijderen.

Overigens is er wel wat electromechanisch hang- en sluitwerk verkrijgbaar waarbij de dagschoot ontgrendelt door een druk op een knop naast de deur. In geval van brand is de deur dan ‘vergrendeld’ met de noodzakelijke dagschoot.

dico oosse
    Bijdrager
    Post count: 3

ik lees: "In de regel is het noodzakelijk" is dit verplicht of is dit een aanname? een houten deur is bijv. bij een doordraaiende deur ook niet vertgrendeld, dus daar gaat het niet op. Bij stalen deuren is een tweepuntsvergrendeling nodig i.v.m. het vervormen. Kortom, gaan we hier alleen uit van aannames of zijn er regels of wetten.?

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Een enkele doordraaiende deur in brandwerende uitvoering bestaat niet en kan (zeker weten) niet voldoen. Dubbele doordraaiende deuren (hout en staal) daarentegen wel (ook zonder vergrendelingen!). Dat heeft wederom te maken met vervormingen onder brandcondities. Dubbele deuren in doordraaiende uitvoering zijn ook gestest door verschillende producenten/leveranciers.

Formeel zijn er geen wetten, richtlijnen of vuistregels voor. Zonder een testrapport kan alleen een inschatting gegeven worden op basis van brandgedrag. Niet meer en niet minder.

Alleen een testrapport is ‘bewijs’ dat de een bepaalde voorziening achterwege kan/mag blijven. Als je zekerheid wil moet naar de oven bij Efectis o.g.

wim n
    Bijdrager
    Post count: 1

Volgens mij heeft deze vergrendeling te maken met het feit of de deur al dan niet goedgekeurd is met of zonder sluitpunten.

Er worden steeds vaker deuren aangeboden welke voldoen aan de norm 30 of 60 minuten, welke goedgekeurd zijn zonder sluitpunten. Deze deuren zijn meestal dikker.

Ook voor dubbele deuren zijn er gecertificeerde mogelijkheden zonder sluitpunten.

In de renovatie kom je echter meestal situaties tegen waarbij een dagschoot volgens het certificaat van de betreffende construktie een onderdeel van de brandproef was.

Naar mijn mening mag je dan niet zomaar de dagschoot laten vervallen en zal je een gelijkwaardige situatie moeten nabootsen in de vorm van een brandwerende electrische sluitplaat.

Het was een wijze man, die me dit bijgebracht heeft. :lol:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.