Brandpreventieforum Forums Bouw Brandwerende deuren in appartement

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #49418 |

Wij willen in ons appartement de deuren gaan vervangen. Nu kom ik erachter dat de deuren naar de slaapkamers en huiskamer massieve deuren zijn. Heeft dit te maken met brandwering?

Ik zou graag in het gehele huis honingraat deuren willen plaatsen, mag dat? Of zijn brandwerende deuren verplicht? Heeft een brandwerende deur sowieso wel nut in een appartement?

dan nog een vraag over brand/rook/ koolmonoxide melders. Er hangt momenteel 1 rookmelder in de gang. Is dit voldoende, of wordt er een ander advies gegeven voor maximale preventie?

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door  MichelJ.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Wij willen in ons appartement de deuren gaan vervangen. Nu kom ik erachter dat de deuren naar de slaapkamers en huiskamer massieve deuren zijn. Heeft dit te maken met brandwering?

Dat is heel onwaarschijnlijk. Binnen een appartement, vooral in deze beperkte omvang, zijn er eigenlijk nooit brandscheidingen.

Ik zou graag in het gehele huis honingraat deuren willen plaatsen, mag dat? Of zijn brandwerende deuren verplicht? Heeft een brandwerende deur sowieso wel nut in een appartement?

Voor de geluidisolatie zou ik de zware deuren handhaven. Maar goed, wellicht is er een andere reden om de massieve deuren te vervangen door lichte deuren. Vanwege brand kun je met de deuren zeer waarschijnlijk doen wat je wilt.

dan nog een vraag over brand/rook/ koolmonoxide melders. Er hangt momenteel 1 rookmelder in de gang. Is dit voldoende, of wordt er een ander advies gegeven voor maximale preventie?

Alleen een rookmelder in de gang voldoet aan de eisen uit het Bouwbesluit voor nieuwbouw en verbouw. Maximale preventie bestaat niet maar als je meer veiligheid wilt kun je in ook in woon- en slaapkamers rookmelders ophangen.

BobBob
    Bijdrager
    Post count: 60

Hi Michel,
    Van mijn kant ook even een reactie vanuit VvE-standpunt.
    De binnendeuren in het eigen appartement zijn in principe eigendom van betreffende appartementseigenaar. Dit kan slechts anders zijn wanneer dat statutair is vastgelegd in of de akte van splitsing, of het vigerende modelreglement. De “buitendeuren” behoren in het gemeen tot de gemeenschappelijke zaken, en zijn daarmee eigendom van de gezamenlijke eigenaars (de VvE). Over de “buitendeuren” kun je dus niet zomaar beschikken.
    Wanneer de binnendeuren enige relatie zouden hebben met de brand- en vluchtveiligheid binnen het complex zou n.m.m dat ergens expliciet moeten zijn vastgelegd (statuten).

Vriendelijke groet, Bob.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.