Brandpreventieforum Forums Gebruik Brandwerende deur terugplaatsen?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 34
    #2594 |

Als een deur met asbestplaat is verwijderd van een ruimte waar de CV hangt in een zelfstandige wooneenheid (dus opzichzelfstaand BC), moet hier dan een brandwerende deur voor terug geplaatst worden?
    De deur met asbestplaat is immers ooit geplaatst vanwege de brandwerende functie..

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Wat zegt het Bouwbesluit over deze situatie, op nieuwbouwniveau? Dat is het hoogste niveau waaraan je wettelijk moet voldoen, wanneer dat zegt dat het compartimenteren van die unit niet nodig is, mag je er ook een normale deur voor terugplaatsen.

En omschrijf eens wat uitputtender wat je met ‘zelfstandige wooneenheid’ bedoelt. Dat is een breed begrip, en daar kunnen nog wat haken en ogen aan zitten.

Klein onhandigheidje is wel dat je, naast de sloopmelding die je vast al hebt gedaan voor het asbest, :D voor het weghalen van die deur officieel een omgevingsvergunning voor het bouwen nodig hebt, omdat je een wijziging in een bestaand brandcompartiment aanbrengt….

annegreeth nijhof
    Bijdrager
    Post count: 34

Kun je me uitleggen waarom we daar moeten voldoen aan het nieuwbouwniveau? Het gaat om een bestaande rijtjeswoning (de zelfstandige wooneenheid) en heeft dus niks met het nieuwbouwniveau nodig.

En als we een deur terug plaatsen hebben we toch geen omgevingsvergunning nodig? Het huis is het brandcompartiment en dat vergroten/verkleinen we niet.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Je hoeft geen brandwerende deur terug te plaatsen, en zelfs helemaal geen deur…

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Ik zou in dit geval ook geneigd zijn te zeggen ‘gewoon doen’ hoor. Maar je zegt het zelf al in je eerste post, de ruimte IS brandwerend afgescheiden, dus blijkbaar zijn er in het huis zelf nog extra brandcompartimenten gemaakt. En wanneer je daaraan gaat morrelen moet er een vergunning onder liggen. Of dat compartiment nu vereist is of niet doet niet ter zake.

Denk niet dat iemand zich er verder druk over maakt. :)

De reden dat ik zeg ‘nieuwbouw’ is omdat je dan niet verder hoeft na te denken over of het onder het verbouwniveau of onder bestaande bouw wel kan. Nieuwbouw is de hoogste eis. als het daarbij mag, mag het overal.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Is de cv-ruimte in een rijtjeshuis wel een brandcompartiment?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Ik zou in dit geval ook geneigd zijn te zeggen ‘gewoon doen’ hoor. Maar je zegt het zelf al in je eerste post, de ruimte IS brandwerend afgescheiden, dus blijkbaar zijn er in het huis zelf nog extra brandcompartimenten gemaakt. En wanneer je daaraan gaat morrelen moet er een vergunning onder liggen. Of dat compartiment nu vereist is of niet doet niet ter zake.

Is dat zo? Is er wel een echt brandcompartiment aangebracht of is het alleen maar wat "gerommel in de marge"? Kan mij niet voorstellen dat in het huis echt extra brandcomaprtimenten zijn aangebracht. Eerder heeft iemand wellicht met goede bedoelingen de deur wat "brandwerender" willen maken, maar omdat dan gelijk een brandcompartiment te noemen.

saar
    Bijdrager
    Post count: 37

Hallo,

En hoe zit het met een brandwerende tussendeur van garage naar de gang van de woning. In veel geschakelde 2 onder-een-kap is deze maatregel ooit getroffen ook waar de garage’s niet aan elkaar zijn gebouwd.

Het lijkt me dat als de garage los staat dit volstrekt overbodig is.

De zelfsluitendeheid is dan alleen functineel tegen de tocht.

Saar

henk hollander
    Bijdrager
    Post count: 21

Vanaf BB2003 mag een aangebouwde garage als overige gebruiksfunctie in het zelfde brandcompartiment als de woonfunctie liggen en hoeft er geen brandwerende scheiding tussen woning en garage aangebracht te worden.
    De WBDBO scheiding ligt dan natuurlijk wel op de buitenste garagemuur in plaats van tussen woning en garage.
    Voor 2003 was die eis er i.v.m. de scheiding tussen twee gebruiksfuncties.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.