Brandpreventieforum Forums Bouw brandwerend glas beplakken met matte folie

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #3017 |

In een ziekenhuis wil men de brandwerende deuren (EI30 EI60) die een beglaasd oppervlak van 1/3 tot 1/2 van het deurblad hebben om privacy redenen van een matte folie (zandstraaleffect) voorzien. Zijn hier problemen te verwachten? Zijn er eventueel al proeven gebeurd met dergelijke materialen, en wat was daarvan de conclusie?

johannes jansen
    Bijdrager
    Post count: 65

Heb daarover al een een vraag gesteld aan Piet Ram van effecties en die gaf aan dit beter niet te doen. Er bestaat een kans dat het folie gaat ontbranden / druppen aan de niet brandzijde

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

Dan lijkt mij de oplossing simpel … de folie plakken aan de brandzijde. Even navragen bij Efectis voor de zekerheid.

h m verlinden
    Bijdrager

Maar de brandzijde is niet vooraf gekend, kan aan allebei de kanten gelegen zijn, want de deur in kwestie staat in een gang, (die anders een te lange loopafstand heeft) om één bouwlaag in (sub)compartimenten te verdelen .. denk dat ik zal adviseren de folie weg te laten ..

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

…… een te lange loopafstand heeft …

dan heeft de deur een rookwerende functie en niet een brandwerende functie. En als de folie niet binnen 1 minuut (ontruimingstijd) gaat ontbranden/druppen na het ontstaan van de brand (proefbrand 1 of 2) dan lijkt mij geen vuiltje aan de lucht.

Maar eigenlijk begrijp ik de situatie niet. Als om privacyredenen de ramen worden verduisterd dan denk ik aan een toegangsdeur van een ruimte. In ieder geval niet aan een loopdeur in een gang. Is toch niet praktisch in het dagelijks gebruik om deuren in een gang te blinderen.

h m verlinden
    Bijdrager

Klopt, persoonlijk vind ik ook dat het privacy argument hier te licht is, en zeker niet doorslaggevend mag worden

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ik denk dat het belangrijk is even echt goed te achterhalen wat de daadwerkelijke functie van de scheiding is. Je zegt dat het EI beglazing is, dit is meestal voor scheidingen tussen twee brandcompartimenten, dus in die zin altijd tweezijdig. Je hebt het over een scheiding i.v.m. een loopafstand, dan zou ik het raar vinden als er EI glas in zit. Meestal word er met vluchtveiligheid gewoon E20 toegepast, hetgeen we in Nederland als "rookwerend" beschouwen.

Persoonlijk zou ik zelf nooit duur brandwerend glas van folie voorzien, want in feite maak je een duur brandwerend product hiermee onklaar.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Ik denk dat het belangrijk is even echt goed te achterhalen wat de daadwerkelijke functie van de scheiding is.

Het ging sowieso over ‘deuren’, daarin hoeft bijna nooit EI te worden toegepast. Daarnaast is een 60 min deur best wel een kritisch ding om uit te voeren, vooral in houten kozijnen.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Glas (laten) behandelen met waterstoffluoride. Geeft een etsende werking. Gasvormige blootstelling kan ook, dan krijg je een soort van condens/rijp effect. Ook zandstralen is een mogelijkheid. Genoemde methoden zijn onomkeerbaar en niet voor de hobby-ist.

J. Nieuwland

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Rijstpapier opgeplakt met Arabische gom geeft het zelfde effect.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

UVlamp er op zal ook kunnen helpen, begint de brandwerende tussenlaag te activeren.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Houd er dan wel rekening mee dat glas waarbij meer dan plus minus 5 cm2 is ‘aangesproken’ niet meer gegarandeerd wordt door de fabrikant. Dat wordt ook vaak als afkeurcriterium gebruikt bij toetsing, en dan mag je je glas vervangen.

Glas met een tussenlaag zal qua werking niet zoveel last hebben van een applicatie, het risico is daarbij meer dat de applicatie zelf vlammen gaat vormen en zo de brand doorzet. Voor beglazing met een coating zou ik altijd zeggen dat een folie aan de niet-gecoate zijde moet worden aangebracht, omdat je niet weet wat de lijm met de coating doet.

Het wegbranden van zo’n folie wordt vaak als een acceptabel risico gezien, vooral wanneer één van beide zijdes van de brandscheiding te zien is als ‘brand- en rookvrij’ vanwege materiaalgebruik en opstelling van inventaris.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.