Brandpreventieforum Forums Bouw Brandwerend beschermen constructie trappenhuis

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 181
    #99 |

Het bestek geeft voor een bepaald project aan dat de staalconstructie van het trappenhuis 30 minuten brandwerend beschermd moet worden. Nou vraag ik mij af: wat is hier het nut van?

Deze constructie maakt namelijk geen deel uit van de hoofddraagconstructie en mocht er brand uitbreken in dit trappenhuis, dan kan men via deze weg toch niet vluchten en heeft het brandwerend beschermen ervan dus totaal geen zin. Of zie ik dit verkeerd?

vinkevogel
    Bijdrager
    Post count: 21

Hoe het e.e.a. in een bestek staat kan een andere uitwerking hebben dan het geen het Bouwbesluit voorschrijft.

Ik vermoed het volgende,
    het trappenhuis overbrugd waarschijnlijk een grotere hoogte dan 4 meter waardoor er sprake is van een rookvrije vluchtroute. Deze vluchtroute dient minimaal 30 minuten bestand te zijn op bezwijken. Als het trappenhuis meer dan 8 meter hoogte overbrugd wordt het een brand- en rookvrije vluchtroute. Hiermee dienen tevens de wanden van het trappenhuis een brandwerendheid te bezitten.

In het eerste geval kan er brand ontstaan in het trappenhuis (rookvrije route), in het tweede geval kan er geen brand ontstaan in het trappenhuis (geen brandcompartiment). Hier moet het trappenhuis worden beschermd tegen brand van aangrenzende bouwdelen.

dragonfly
    Bijdrager
    Post count: 62

@ Vinkevogel:
    Waar staat dat een trappenhuis dat > 4 m overbrugd een rookvrije vluchtroute is?
    En verder een kleine kanttekening: een trappenhuis waarin meer dan 8 me overbrugd kan worden is geen brand- en rookvrije vluchtroute, maar moet voldoen aan de voorschriften die van toepassing zijn op een brand- en rookvrije vluchtroute. Klein verschil, maar het kan grote gevolgen hebben.

Grote kans dat het trappenhuis inderdaad een rookvrije vluchtroute is en dan is er gewoon uitvoering gegeven aan artikel 2.9 lid 1, nl. dat een rookvrije vluchtroute bij brand minimaal 30 minuten bruikbaar moet zijn.

vinkevogel
    Bijdrager
    Post count: 21

Hoi Dragonfly,

mijn reactie is gerelateerd aan de gestelde vraag. De vraag betroft een trappenhuis met een bepaalde brandwerendheid. Er zijn enkele mogelijkheden waarom dat trappenhuis brandwerend diende te zijn (in elk geval de draagconstructie).

Je moet dus niet veronderstellen dat elk trappenhuis op deze wijze uitgevoerd moet worden.

groet

dragonfly
    Bijdrager
    Post count: 62

@ Vinkevogel: ’s goe. Ik hoor alleen nogal eens de eis noemen dat er binnen een RC geen trap mag zijn die meer dan 4 m overbrugt. En dat is natuurlijk niet zo. :wink:

Je stipt wel een goed punt aan voor Arnout: ga eens na waarom dit zo in het bestek terecht gekomen is. Dan is gelijk duidelijk of het een brandwerendheid op bezwijken betreft of een WBDBO-scheiding.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.