3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #1662 |

Hallo,

Ik vraag mij af:
    1. waneer mag brandmeldcentrale gebruukt worden als brandweerpaneel.
    2. waneer is gezamenlijke bedrading toegestaan bijvoorbeld: kleefmagneten,brandweerpaneel,doormelding naar brandweer,ontruimings systeem b, ontruimings systeem a, nevenpaneel.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Hallo,

Ik vraag mij af:
    2. waneer is gezamenlijke bedrading toegestaan bijvoorbeld: kleefmagneten,brandweerpaneel,doormelding naar brandweer,ontruimings systeem b, ontruimings systeem a, nevenpaneel.

In veel gevallen mag de brandmeldcentrale gebruikte worden als brandweerpaneel. De voorwaarden en uitzonderingen staan in NEN2535 hoofdstuk 7.7 en 7.8.

Vraag 2 begrijp ik niet helemaal, kun je dit verder specificeren?

J. Nieuwland

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Hallo,

Ik vraag mij af:

Antwoord op vraag 1 is al gegeven.
    Antwoord op vraag 2. In principe niet.

Brandmeldinstallaties zijn autonome systemen. En dat strekt zich ook uit tot de bekabeling.
    Vanuit de brandmeldcentrale worden stuurfuncties verricht naar bv een voeding van kleefmagneten e.d.
    Kleefmagneten mogen nooit rechtstreeks op de brandmeldcentrale worden aangesloten omdat deze niet voldoen aan de EN54.

Bekabeling toepassen met meerdere functies betekend automatisch dat er ergens moet worden gelast om de boel weer uit elkaar te halen. Lassen is in beginsel niet toegestaan (art.8.6.1 NEN2535).
    Daar is een aparte schriftelijke toestemming voor nodig van de Bevoegde Autoriteit.(lees brandweer)

Hoofdstuk 8 van de NEN2535:1996 geeft aan waar de bekabeling aan moet voldoen. Ik wil daarbij wijzen op de Aanvulling 2002 van de NEN2535:1996. Daarin zijn wijzigingen op hoofdstuk 8 verwerkt. Verplichte literatuur dus.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.