2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 1222
    #515 |

Op parlando kwam ik het volgende stuk tegen…

http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymous en dan zoeken op brandweer

Documentnr.: wwi0700049
    Vindplaats: Niet-dossierstuk 2006-2007, wwi0700049, Tweede Kamer
    Document-id: NDS14402
    Omvang: 1 pag.

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 juni 2007

Op 26 april jl. heeft u mij verzocht te reageren op een aan u gestuurde brief over de brandveiligheid van brandweerliften van de Stichting Beheer Certificatie Liften (SBCL), gedateerd 27 oktober 2006. Met deze brief verzoekt de SBCL een in haar ogen onjuiste interpretatie van een Europese norm voor brandweerliften in de Regeling Bouwbesluit 2003 te herstellen.

Een brandweerlift is bedoeld om de brandweer bij brand in hogere gebouwen de mogelijkheid te geven om materieel door het gebouw te verplaatsen. Deze lift speelt geen rol bij het veilig kunnen ontvluchten van een gebouw in geval van brand.

Kort samengevat is de SBCL van mening dat de Regeling Bouwbesluit 2003 een verkeerde interpretatie geeft van de Europese norm NEN-EN 81-72 voor brandweerliften. Inmiddels hebben enkele gesprekken met de SBCL plaatsgevonden op ambtelijk niveau. Daarin is inmiddels gezamenlijk geconcludeerd dat de in Europa geharmoniseerde norm NEN-EN 81-72 (nl) voor brandweerliften wel correct in de bouwregelgeving is geïmplementeerd. De SBCL heeft echter aangegeven dat er een probleem is ten aanzien van de storingsvrije werking van de brandweerlift bij brand, en dat neem ik serieus.

De brandweer wenst doorgaans een storingsvrije werking van 60 minuten voor brandweerliften. Dit op basis van een brandbeveiligingsconcept van het ministerie van BZK. Dit kan op verschillende manieren worden vormgegeven. Door middel van eisen voor brandwerendheid aan het voorportaal van een brandweerlift of aan de brandweerlift zelf. De bouwregelgeving voorziet in deze keuzemogelijkheid. De SBCL kan echter geen storingsvrije werking garanderen van de brandweerlift zelf, zonder een voorportaal dat 60 minuten brandwerend is. De NEN-EN 81-72 is destijds in overleg met marktpartijen en o.a. brandweer beleids- en kostenneutraal geïmplementeerd. Dit houdt in dat er thans een eis voor rookwerendheid van 30 minuten (effectief 20 minuten brandwerend) in de Regeling Bouwbesluit 2003 is opgenomen. Voor de praktijk betekent dit dat de brandweerlift tijdens brand maximaal 20 minuten storingsvrij kan worden ingezet vanaf het moment dat de brand tot het voorportaal is doorgedrongen.

Op 25 juni 2007 heeft op initiatief van het ministerie van VROM een gesprek plaatsgevonden met SBCL, het Liftinstituut, de Brandweer (cluster preventie en proactie), het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN), het ministerie van SZW en het ministerie van BZK om te bekijken hoe het probleem van de liftenbranche kan worden opgelost. Ik zal u eind juli 2007op de hoogte brengen van de uitkomst van dit overleg. Indien noodzakelijk neem ik aanpassing van de bouwregelgeving in overweging.

De Minister voor Wonen, Wijken en Integratie,

C.P. Vogelaar

palmpie
    Participant
    Post count: 1222

Iemand al wat meer nieuws over de stand van zaken met brandweerliften?

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.