Brandpreventieforum Forums Bouw Brandweerlift volgens bouwbesluit in 2002

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 181
    #148 |

Hallo,
    Wij zijn nu bezig met een project waarvan de bouwaanvraag al in 2002 is ingediend en goedgekeurd.
    Ik weet dat er in het huidige bouwbesluit staat dat er een voorportaal voor de brandweerlift moet zijn.
    Nou moet ik weten of dit ook al in het bouwbesluit van 2002 stond.

Weet iemand of dit het geval is en indien mogelijk een artikel nummer.

Alvast bedankt!
    Marco

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Het bouwbesluit kun je inzien op de overheidssite met wetgeving etc., met als referentiedatum 2002. Hier zul je het echter niet in vinden, en ook niet in het nieuwe bouwbesluit.

Je moet weten welke NEN-normen er ten tijde van de vergunningaanvraag golden. Het BB 1992 spreekt net als het nieuwe BB over de NEN-EN 81 1 en 2, maar in het nieuwe bouwbesluit worden hiermee de versies van 2003 bedoeld (zie de regeling bouwbesluit 2003), en in het oude die van daarvoor waarschijnlijk.

Het is dus zaak een oude versie van deze norm op de kop te tikken, vraag eens na bij het NNI.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Lijkt me trouwens wel even belangrijk: Wanneer B&W een besluit hebben genomen, en dat blijkt in te druisen tegen de wetgeving, is dit besluit niet ineens ongeldig! De vergunning blijft staan. Anders wordt het wanneer een bouwwerk hierdoor onder het niveau bestaande bouw uit het BB2003 zou schieten, op dat moment heb je een aanschrijvingsgrond.

Het maakt dus eigenlijk niet uit wat er destijds is geeist, het is goedgekeurd door B&W, en je mag ervan uit gaan dat er tijdens het proces een overweging is gemaakt om bepaalde dingen wel of niet toe te staan.

J.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.