Brandpreventieforum Forums Bouw Brandweerlift ook voor evacuatie

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 14
    #2083 |

Hallo,

Een korte vraag, mag je een brandweerlift altijd gebruiken als evacuatielift?

Ik toets een gezondheidsfunctie met 3 bouwlagen, volgens het BB wordt hier geen brandweerlift gevraagd. Nu eist de brandweer een brandweerlift (heeft volgens de opdrachtgever te maken met bereikbaarheid, locatie e.d. en is afgesproken met de brandweer). Mag ik de brandweerlift ook gebruiken als evacuatielift of zijn hier nog extra voorwaarden aan verbonden. In de SBR handboeken lees ik namelijk dat dit onder ‘bepaalde omstandigheden’ mag.

Bvd

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

De brandweer heeft in dit geval (gezondheidszorgfunctie, VG < 20 m) niet zoveel te eisen, maar misschien wat te wensen.

Primair gebruikt de brandweer een brandweerlift niet voor de evacuatie van personen. In een uitzonderlijk geval zal dat wel gebeuren, maar dan alleen als laatste (red)middel en niet als vooropgezet plan.

Wellicht heeft deze brandweer wel een vooropgezet plan met de brandweerlift. Maar als deze lift zonder verdere aandacht in het gebouw wordt opgenomen, dan hebben ze er in hun vooropgezette plan waarschijnlijk weinig aan.

Ik zou de brandweer deze bovenwettelijke eis toch nog even laten motiveren.

Succes!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.