Brandpreventieforum Forums Bouw Brandweerlift nodig?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 9
    #1317 |

Situatie: Gezondheidszorgfunctie met aan bed gebonden patienten, hoogst gelegen VG op ca. 4500+ Peil. Brandcompartimenten < 500m2.

Vraag: Is een brandweerlift volgens de voorschriften vereist? Zo ja, hoeveel brandweerliften zijn dan vereist? Wordt deze lift alléén gebruikt door de brandweer om blusmaterieel naar boven aan te voeren? Wordt deze lift niet gebruikt om patienten met bed en al te ontvluchten?

Volgens BB is een brandweerlift boven de 20 meter vereist. Dat is mij bekend. Als deze lift nu niet nodig is hoe worden de patienten dan met bed en al naar het aansluitend terrein vervoerd? Ik heb ook eens een keer iets vernomen over het vluchten naar een ander brandcompartiment. En dan? Uiteindelijk moet je volgens BB vluchten naar het aansluitend terrein.

Wie kan me hierin adviseren?

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

Denk aan de horizontale onvluchting (blok van bepaalde afmeting) zoals aangegeven in BB. Zie oa Afdeling 2.17. Vluchten binnen een rookcompartiment en een subbrandcompartiment

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

zie ook

Afdeling 2.13. Beperking van uitbreiding van brand
    Artikel 2.105 omvang
    Lid 11. Een brandcompartiment waarin een gedeelte van een gezondheidszorgfunctie bestemd voor aan bed gebonden patiënten ligt, heeft per bouwlaag een gebruiksoppervlakte die kleiner is dan 77 % van de totale gebruiksoppervlakte aan brandcompartiment op die bouwlaag.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Een brandweerlift is niet noodzakelijk; dat zou alleen moeten als het gebouw een verblijfsgebied had dat hoger is gelegen dan 20 meter (2.184 lid 1).

Het aantal brandweerliften wordt overigens bepaald door artikel 2.185 lid 6: De loopafstand tussen een toegang van een rookcompartiment en van ten minste een toegang van een brandweerlift is niet groter dan 75 m. In dit geval is dat dus niet van toepassing.

Er moeten inderdaad vluchtroutes zijn aan de hand waarvan het aansluitend terrein moet kunnen worden bereikt. Dat betekent niet dat dit ook met bed en al noodzakelijk is. Bedgebonden patienten worden eerst naar een naastgelegen compartiment getransporteerd, waar ze (als het goed is) 60 minuten veilig zijn. Daarna kunnen ze eventueel verder getransporteerd worden, bijvoorbeeld met matras en al over de trap, of via een ladderwagen.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Waarom gezondheidszorg niet, maar woongebouwen met verminderd zelfredzame personen wel altijd een brandweerlift (als er een lift aanwezig is)…

Ik heb dit nog nooit gesnapt… :?

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Aanvullend op de originele vraag:
    Ik ben bezig met een renovatie van een verzorgingshuis. Wordt aangevraagd als woonfunctie > 500 m2 (dus een ‘megawoning’). Totaal 3 bouwlagen, in de bestaande situatie voorzien van een enkele lift (voor zover te beoordelen géén brandweerlift).

Nieuwe situatie: bestaande lift verdwijnt, er worden twee nieuwe liften gerealiseerd. Eén daarvan zal als brandweerlift ingezet gaan worden. Nu begrijp ik dat er bij elke stopplaats van die lift (m.u.v. het toegansniveau) een ‘tegen brand beschermde hal’ gerealiseerd moet worden.

Mijn vraag: hoe moet zo’n hal er uit zien? De nieuwe liften komen uit in de algemene gang (nogal logisch), op de eerste verdieping is de liftentree afgescheiden van het woongedeelte d.m.v. bestaande zelfsluitende deuren. Voor zover ik kan beoordelen zijn deze 20 minuten brandwerend/30 minuten rookwerend (op tekening is geen renvooi o.i.d. aanwezig dus kan dit niet met 100% zekerheid zeggen). Op de tweede verdieping komen zijn twee wooneenheden rechtstreeks aangesloten op deze gang. Deze wooneenheden zullen uitgevoerd gaan worden als sBC, toegangsdeur 30 min WBDBO (niet zelfsluitend). De vraag waar het allemaal om draait: mag dit? Ik kan dit uit het Bouwbesluit niet echt opmaken, gevoelsmatig kijk ik gewoon niet goed/op de verkeerde plek. Wie helpt mij op weg?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

E.e.a. is te vinden in de norm :( NEN-EN 81-72 en de Regeling Bouwbesluit m.b.t. toepassing van de normen.

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Helaas is een en ander ook nog enigzins afhankelijk van de plaats in Nederland waar zich deze brandweerlift bevindt! Hoewel gemeenten (en brandweer) zich aan de wet moeten houden, wil men hier en daar nog wel eens iets aanvullends eisen ten aanzien van de lifthal.

Mag niet……wel de praktijk. Als je snel wil bouwen is het dan buigen of barsten…

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Alvast bedankt voor de reacties. Heb die NEN nu niet bij de hand, ik zal eens kijken. Overigens heb ik binnenkort een voorbespreking met zowel de de brandweer, ik ben er van overtuigd dat we er samen wel uitkomen. Maar het is uiteraard wel handig dat ik van te voren m’n huiswerk heb gedaan :)

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Mijn vraag: hoe moet zo’n hal er uit zien? De nieuwe liften komen uit in de algemene gang (nogal logisch), op de eerste verdieping is de liftentree afgescheiden van het woongedeelte d.m.v. bestaande zelfsluitende deuren. Voor zover ik kan beoordelen zijn deze 20 minuten brandwerend/30 minuten rookwerend (op tekening is geen renvooi o.i.d. aanwezig dus kan dit niet met 100% zekerheid zeggen). Op de tweede verdieping komen zijn twee wooneenheden rechtstreeks aangesloten op deze gang. Deze wooneenheden zullen uitgevoerd gaan worden als sBC, toegangsdeur 30 min weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag (niet zelfsluitend). De vraag waar het allemaal om draait: mag dit? Ik kan dit uit het Bouwbesluit niet echt opmaken, gevoelsmatig kijk ik gewoon niet goed/op de verkeerde plek. Wie helpt mij op weg?

Wooneenheden mogen in de tegen brand beschermde hal uitkomen, zij het dat ze dan wel zelfsluitend uitgevoerd moeten worden. Er is geen regelgeving die verbied dat deze ruimten direct in de voorruimte van de brandweerlift uitkomen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.