Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Brandweerkazerne vs brandmeldinstallatie

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 92
    #1460 |

Weet iemand of er voor brandweerkazernes specifieke eisen aan de brandmeldinstallatie worden gesteld?
    Of gewoon beoordelen conform de tabel Bijlage 1??

Ik kan me zo voorstellen dat gedeeltelijke bewaking (of zelfs niet automatisch) soms niet erg handig kan zijn.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Kortom: ja, er moet ten minste voldaan worden aan het Gebruiksbesluit. Natuurlijk ben je vrij zelf hogere eisen te stellen, deze hogere eisen zijn echter niet verplicht.

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

Wellicht dat ik wat onduidelijk was: staat er niet ergens in een of andere handreiking of beleidstuk dat dit soort objecten moeten worden voorzien van volledige bewaking?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Een brandweerkazerne is een gebouw met mogelijk een:
    – industriefunctie;
    – lichte industriefunctie;
    – kantoorfunctie;
    – bijeenkomstfunctie;
    – logiesfunctie;
    – onderwijsfunctie;
    – sportfunctie;
    – overige gebruiksfunctie.

Op basis hiervan dien je conform het Gebruiksbesluit de detectievorm te bepalen.

Er gelden geen beleidsmatige eisen m.b.t. detectie in een brandweerkazerne.

Bij een brand in de brandweerkazerne kan je het naar binnen gaan zien als binnenaanval. Een binnenaanval zonder beschermende kleding en een volledige tankautospuit (+ 6 poppetjes) is onverantwoord. Dit houdt dus in dat bij een brand in de kazerne de buren moeten komen helpen. Dit houdt wel in dat er waarschijnlijk een langere aanrijdtijd is. Deze kan je gedeeltelijk compenseren door een automatische brandmeldinstallatie met doormelding.

Ook kan je meenemen dat je een voorbeeldfunctie hebt.

ik zeg: doen!

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

De meeste kazernes zijn kazernes van de vrijwilige brandweer, daar wordt niet geslapen.
    Wat dan overblijft is in het meest gunstige geval "Niet automatisch" aangevuld met ruimtebewaking i.v.m. samenvallende vluchtwegen / doodlopende einden.

Als het "eigen" korps is uitgerukt, (of niet), zal een brand altijd door een naburig korps bestreden moeten worden.
    Dat betekend vrijwel zeker het verlies van de kazerne met alle daarin opgeslagen goederen.
    Resultaat is een langdurige situatie van lange aanrijtijden omdat naburige korpsen de taak van het eigen korps tijdelijk moeten overnemen.
    Ook zijn er hoge kosten in verband met vervanging van gebouw en materialen.
    Dat alles heeft ook weer een grote impact op het lokale veiligheidsgevoel.

De brandweer heeft in meerdere opzichten een voorbeeldfunctie en een belangrijke taak in rampenbestrijding.
    Daar lichtzinnig mee omgaan omdat regelgeving daar niet goed mee omgaat is een misser.

Ik raad altijd, met bovenstaande argumenten, volledige bewaking aan.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.