Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Brandweer wist niet van trappenhuis bij dodelijke brand in flat Diemen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 330
    #49525 |

brandweer wist niet van trappenhuis bij dodelijke brand in flat diemen

Het persbericht van het ANP werpt bij mij meer vragen op preventief gebied op dan dat het antwoorden geeft. Het zal velen verbazen dat de rook in het centrale trappenhuis zich verspreidde tot in de woning op de 12e verdieping. Met de bouwkundige preventieve voorwaarden in ons achterhoofd zou dat niet zomaar moeten kunnen.

Volgens hoofdcommandant Schaap van de Brandweer Amsterdam-Amstelland is er onvoldoende gecommuniceerd tussen de bevelvoerders en de Officier van Dienst om een goed gezamenlijk beeld te hebben waarop hij kon besluiten. Dat is iets waarvan je zegt: dat moet beter, aldus Schaap. En daarmee zou de kous af zijn.

Ik mis de conclusie dat verder zou moeten worden onderzocht hoe het mogelijk was dat de rook dermate de woning is ingedrongen. Welke bouwkundige- en/of installatietechnische preventieve maatregelen kunnen worden verbeterd om herhaling te voorkomen. Natuurlijke RWA in trappehuis, verbetering detaillering rookwerenheid woningstoegangsdeur, BMI in centraal trapphuis … om enkele suggesties te noemen.

Roerend mee eens met hoofdcommandant Schaap van de Brandweer Amsterdam-Amstelland: het moet beter.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Ik ken dit incident niet van dichtbij, dus laat ik ook vooral niet pretenderen dat ik weet wat daar gebeurd is. Maar in zijn algemeenheid: Voorzieningen zijn mooi, maar ik denk dat we aan de ene kant vaak overschatten wat we van voorzieningen mogen verwachten (rookwerend is bijvoorbeeld in Nederland niet écht rookwerend), en dat we aan de andere kant onderschatten wat gebruikers met een gebouw doen wat die maatregelen onbetrouwbaar maakt (brandwerende deuren op een wig bijvoorbeeld).

Ik zou zeggen, laat de onderzoekers rustig hun werk doen, dan horen we op een gegeven moment vanzelf wat er mis ging. En dan kunnen we ook bepalen WAT er beter moet. Het heeft geen nut om nu in het wilde weg maatregelen op te gaan sommen als je niet weet wat het grote probleem nu eigenlijk was.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Beste Joachim,

Verbaasd ben ik dat je dit incident niet kent van dichtbij. Je stelt dat we vaak overschatten wat we van voorzieningen mogen verwachten. Praten we over woningbouw, in het bijzonder over portiek-etage bouw, dan hebben we het in hoofdzaak over bouwkundige zaken. Je noemt als voorbeeld de rookwerendheid van deurconstructies.
    Kan je nog een ander voorbeeld noemen? Misschien hebben we allemaal wel een verkeerder voorstelling van zaken.

Moderator

Waarom ben je daar verbaasd over? Ik houd mezelf wel een beetje op de hoogte, maar heb wel betere dingen te doen dan me actief tegen elk incident aan te bemoeien. Er zijn al genoeg anderen die perse een (voorbarige) mening willen vormen in dat soort gevallen.

Iedereen in de adviesbranche die serieus met brandveiligheid en de bouwregelgeving bezig is weet welke lacunes er in de regelgeving zijn, en waarom de modellen soms niet aansluiten aan de praktijk. Dat is inherent aan het maken van regelgeving, het is altijd een concessie omdat er verschillende belangen spelen bij het opmaken van de regels. Ik denk niet dat ik daarover verder iets uit hoef te leggen. Ook kennen we allemaal de gebruiksproblemen in gebouwen.

Daarnaast: wanneer je over deze onderwerpen wilt discussiëren is dit forum daarvoor een prima plek. Ik heb geen behoefte eraan om via mijn werk-mail nog verder op in te gaan. Deze site heeft helaas geen PB-functie meer, maar wat je kwijt wilt mag wat mij betreft ook gewwon in de thread.
    Ik las in een andere thread dat je ook OP’ers rechtstreeks aan het benaderen bent via de mail, en dat ze dat niet op prijs stelden. De meesten van ons houden het contact graag beperkt tot dit forum, en wanneer mensen (even) niet reageren hebben ze daar waarschijnlijk ook een goede reden voor. Dat mailen kan dan dwingend overkomen, ik weet niet of je die indruk wilt afgeven.

Just my 2 cents

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Ik heb je nog nooit een mail gestuurd. Ik ken geeneens je mail adres.
    Dit drama afdoen als een incident zou ik overigens nooit durven.

Moderator

Technisch gezien niet naar mij inderdaad, maar naar ons info-adres met het verzoek mijn email adres aan je door te geven. Dat telt wat mij betreft, wat vind jij?

Jij mag wat er is gebeurd noemen zoals je wilt, en ik hoop dat ik dat ook mag. En zoals gezegd, buiten het forum heb ik geen behoefte aan discussie daarover.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.