Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Brandweer miste melding fatale brand Hellevoetsluis

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 321
    #49212 |

Vanmorgen las ik het rapport over de fatale brand in Hellevoetsluis. Ik ben onthutst over de conclusie dat een snellere reactie van de brandweer niet had geleid tot het redden van het echtpaar. Daarvoor was de brand te hevig. Een opmerkelijke verklaring als je leest dat de SIV pas arriveerde na 8 minuten. Een normoverschrijding van 25 %. De bluswagen was zelfs 6 minuten te laat.

Zo kan je ook beredeneren dat bij hevige woningbranden een snelle reactie van de Brandweer per definitie niets zal uitmaken. In welke situatie heeft de SIV dan wel enige zin kan je je ook afvragen.

• Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door Paul Wendt Paul Wendt.
    duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Ik zal de laatste zijn die beweert dat de bewoners nog te redden zouden zijn als e.e.a. anders was gelopen, maar het rapport lijkt vooral een dekmantel voor foute beleidskeuzes van het management. Keuzes die deels worden erkend: aanbevelingen A, B en C heffen een deel van de foute zuinigheid op, maar aan een ander deel blijft men vast  houden, met name als het gaat om de inzet van de SIV. Verder wordt mijn vermoeden van onder het tapijt vegen en geen pottenkijkers te dulden, ondersteund door aanbeveling D.

In paragraaf 1.4 van het rapport wordt gemeld dat een externe deskundige van regio Haaglanden is toegevoegd om de objectiviteit te waarborgen. Dat is jammer omdat juist de regio Haaglanden de initiator achter het concept SIV is geweest. In de gehele rapportage is dan ook geen kritische noot omtrent de SIV te vinden. Dit terwijl vanaf de eerste melding al duidelijk is dat het een maatgevend incident betreft. Hierop had volgens het Landelijk Kader Uitruk op Maat, de SIV nooit uit mogen rukken, maar is een basiseenheid(TS) vereist. Deze had alsnog kunnen worden gevormd als de de TS met 4 man zo snel mogelijk alsnog was uitgerukt, wetende dat op de SIV een bevelvoerder aanwezig is, maar ook dit werd door het vastgestelde protocol verhinderd.

n.b. Ik zou niet graag als eerste aankomen met de SIV (zonder slagkracht) bij een dergelijk incident. Het is volslagen onzin om te denken dat je met 2 man en een onvolwaardig brandweervoertuig, bij een dergelijk incident verschil kunt maken.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door duiveltje duiveltje.
    Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Beste Duiveltje

Als ik in de krant lees dat de alarmontvangers niet zijn opgeladen en dienstdoende bevelvoerders met earplugs te bed gaan dan denk ik aan een aflevering van Commedy Capers waarin Laurel en Hardy uitrukken. In de film gaat alles fout en brandt het huis tot aan de grond af. Maar dat was een komische film toentertijd, gemaakt om je te bescheuren van het lachen.

In Hellevoetsluis was het vanaf het begin NO GAME. Een alles verwoestende brand waarbij een echtpaar het leven hebben gelaten. In en in triest.

Maar in Nederland lijkt het wel normaal dat de verantwoordelijken de dans weer ontspringen. Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.

Er moet toch al een aardige hoop rotzooi liggen onder het tapijt.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Beste Paul,

Mij kwamen in eerste instantie beelden naar boven van ‘Daar komen de schutters’, maar ik ben het verder volledig met je eens.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Beste Duiveltje,

Is het raar als ik stel dat dit medium (Brandpreventieforum) eigenlijk ook een standpunt zou moeten innemen. Het onder het kleed vegen van de feiten doet het vak brandpreventie geen goed.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Beste Duiveltje, Is het raar als ik stel dat dit medium (Brandpreventieforum) eigenlijk ook een standpunt zou moeten innemen. Het onder het kleed vegen van de feiten doet het vak brandpreventie geen goed.

Het onder het tapijt vegen van feiten heet geen brandpreventie, maar politiek.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.